Školski list
— 134 -
писмена за I., први! разред основие школе!? Зар и сваки учитељ уме тако да нациФра и ишара велика писмена?! Још са свим мала, невешта и неука дечица, којој и од обичних малих нисмена глава бучи и којој и ири писању ових дрхћу бојажљиве ручице, — па те мале невеже да већ у првом разреду тако поуздано владају руком и пером да могу да напишу таква велика писмена у нрошлом издању као читави букети! ? Заиста ирава иронија! Кад се сетим, како су лепо и једноставно била написана та велика писмена у прошлом издању, онда морам да дођем до тога мишљења, да су она само за то измењена са овим шаренима, како би с том разликом гато пре истисло из школе ст&ро издање буквара, а новом опет издању што пре отворила шири пут! Други разлог ван овога никако несам могао да нађем, ма да сам га дуго истраживао. Па да ли треба да и спомињем овде, да се ова писмена одмах избаце, како буквар дочека ново издањ ? — Не ! Ја се позивам на савест издавачеву, а он ће и сам увидети, да је ово шест страна у буквару ис кинуто из какве књиге за учитеље краснописа, на зар забуном каквом ушло у буквар за ученикв ирвог основног разреда. А кад то увиди, онда ће знати, шта му је нрва дужност нри будућем издању буквара за основне школе Од стране 24—31. заузима нростор веџбање у читању с малим штампаним писменима и то—ван самогласних писмена: а, е, и и о, свако друго писме има свој засебан став, а у свакоме од ових најчешће долази оно писме, које се у почетку става налази с леве стране горе. Овде имам да ириметим, да је и у овом новом, као што је и у старом издању било, врло ногрешно учињено, што су у првим редовима ставова све до писмена р сви слогови једним истим поретком самогласних писмена састављани са сугласним писменима. Овим се ученицима отворио широк пут за механизам, који се тако строго осуђује у настави. Ученик је н. пр. упамтио, да се код става за веџбање писмена с први ред почиње : са, се, си, со, код и: иа, ие, аи, ио, па са свим мирном душом, без икакве пажње чита истим редом, уварда тај ред. Ово не би ни по што требало да и у будућем издању буквара остане, нарочито с тога не> што се сад читање по слоговима као најбоље препоручује ; а како ће ученик да се што боље увеџба у брзом шчитавању слогова, кад их без пажње на памет претрчи? Ове слогове би код сваког става са свим без икаквог реда требало измешати, јер оштроумно ђаче ће га инак наћи, макар се тај ред чак и после сваког нетог става понављао. Иначе овај садањи ред нема само механизам као рђаву последицу, већ шта више и кобно срицање, пошто ђак на слогове није пазио и није их упамтио, те онда мора оне речи иснод њих да — сриче ! Па још у прва два става не само да ови слогови једним истим редом иду, него и друга два реда речи се свршују тим истим редом, т. ј. са: а, е, и , и о. Ван тога има у овоме одељку још некоје погрешке. Тако се у ставу за веџбање писмена љ (страна '26.) у другом реду налази реч хаља с првим писменоАж, које учеиици дотле још нису ни учили. А у ставу