Školski list

— 151 —

Дељење речи на слогове престаје тек на 58. страни код става, ко.ји носи натнис „Правила." Одатле иа све до краја буквару леио је штамиана реч по реч и но томе би се тек тај део с правом могао назватн букварском читанчицом. Овде у овоме делу, где се налази и неколико приповетчица, имам да нриметим, да приповетке под натписима: „Три лептирка" и „Пчелица и голуб" ни мало не пристају у буквар. Приповетке такве врсте, дакле басне, могу поднети за зрелије и старије ученике; али ученицима првога разреда нисати о томе, како су лептири били сложни, како су „говорили" лали, крину и како су им ови одговарали ; како нису хтели да се деле један од другога и како је сучце „чуло" ту њину љубав и слогу итд. или писати им о голубу као о разумном створењу, како је избавио пчелу, па како му је пчела ту љубав вратила, избавив и она њега од смрти, такве ствари писати за први разред основне школе, онростите ми, ни најмање не подноси. Шта ће да радн учитељ, кад буде по методици прво приповедио ученицима ове приповетке, пре него што им буде задао, да их науче читати ? Шта да каже за њих деци, која су видбла толико лала, лептирова, кринова, а још ни једно нису чула да говоре ? Мора им казати, да су ове приноветке неистините и да њих тек „ онако " треба разумети. А тако „разумевање", допустићете— исувише је апстрактно и несхватљиво за ученике ирвог основног разреда. С тога би ове две приповетке свакако требало изоставити из буквара; а ако би се морал у њима по сваку цену хтео да задржи и у будућем издању буквара, онди би то требало учинити конкретнијим начином, дакле каквим приповеткама из дечајег живота. У овом последњем делу буквара држим: да би требало да има и две-три краће песмице, које би се могле узети за певање ; јер певање игра у школској настави велику улогу, пошто је оно у стању, да освежи и раздрага учењем уморене ученике, како би после опет с вољом могли наставити учење. А те песме би свакако требало донети стих по стих — као што се обично песме штампају — те би већ и тај спољашњи облик утицао на децу, као што то из искуства знам. На послетку се на крају буквара налази као додатак још три стране за наставу у рачуну и на једној страни и неколико лакших слика за прецртавање, што је добро урађено. Језик је у овом издању већином чист и без погрешака. Тек се само неколико омашака налази. Тако н. пр. на стр. 42. стоји : илу&ама дишемо, а треба илуКима ; јер реч плуће је средњега рода, па као што се каже : стојао је на вратима, допутовао је на колима, тако се исто мсра казати плућима. На стр. 44. стоји: пузавац иужа. Ово држим да такође не ваља. Тај глагол може бити или непрелазан по 4. глаголској врсти иузити , или повратан глагол по б. врсти иужати се. Могло би се дакле казати : или пузавац иузи , или: пузавац се иужа, а нвкако само иуже. Не ваља даље на 49. страни натпис : од шта деца ваља да се чувају. Предлог од иште 2. падеж, дакле може бити: од кога или од чега, а никако од шта.