Školski list
— 115 —
аавода. — Прелазећи к самом иредлогу, изјављујем, да се у опште с њиме слажем и ако се ипак свако главније питање мора изближе регулисати. Даље иак не слажем се у овим двема тачкама. Прво о мировини учитељској, а друго о иабору учитеља. 0 мировини учитељској тано рећи ни помена нема, а ми сви знамо, што се до сад и радило и урадило на нашим саборима у опште о нами, а на по се о нашој мировини, слободно се може рећи : ништа, јер док ми чујемо од наших посланика „док" и „ако," дотле су на жалост многе учитељске снаге, остаривши и изнемогавши, дошле до просјачког штана. — Даље, господо, проучив предлог о избору учитеља, изјављујем, да се ни с том тачком не слажем, јер ми и то — велим — ноглавито ми смо у првом реду позвани, да сва народна нрава очувамо, па и ово, а не да му и ову слободу покосимо ; сваки би се од нас огрешио о интерес народни, који би год потномагао овај предлог у погледу избора учитеља. — Потпуно се слажем у погледу уређења наставе и анкетне комисије, али о склопу ове не.. . У одељку, где се говори о учитељима, мало сам §§. нашао, који наша учитељска права ујамчавају, на ни дужности нису добро изведене. Слабо се поклонило нажње о даљем образовању учитељевом, тако исто слабо је изведен и делокруг конФеренција. —- 0 увађању помоћника, одсудно сам против тога, јер би тиме широм врата отворили пролетаријату, а нама самима би врата затворили, јер ће бити случајева на много места, где ће са обзиром на јеФтиноћу заиостављати редовно квалиФиковане учитеље, а бирати помоћнике. — 0 надзорницима се не слажем у толико, у колико им није тачније њихов делокруг и дужности обележене; особито би вал 3 ало еа нагласком и то им у дужност ставита, да је дужан сваки своје подручне школе и нравничку страну проучити и у разним приликама и неприликама на основу својих прикупљених података и бранити је и очувати, да не би и опет прошли онако, као што прођосмо са шајкашким школама. — 0 дисциилинарним иравилима — кад буде говора — ваља, да у начелу дамо израза, да и надзорници буду њима подчињени као и ми, да нас она све једнако вежу. — Ресумирајући у кратко све. прима предлог за нодлогу специјалне дебате и што ®али, а може се допунити и изменити, да се према нанредном духом допуни и измени, а што је немогуће тим путем постићи, да се путем представке Вис. Шк. Савету поднесе и замоли преко вбл. г. изасланика, да нам се још једна скупштина одржати да, на којој би и предлог за забавиште и за хуманитарни завод отворили, претресли и благовремено на меродавно место поднели. (Живео!) Д. КнежевиА (Чанад), Не обара предлог Косовчев у погле^у важности забавишта и хуманитарних завода, али држи, да је нама прече постарати се за ону здраву децу, која не иду у школу, по што наш народ иа многим местима, ове народие школе према броју деце не ће да проширује и нове диже. Даље вели, да учитељи морају пропагирати за народне школе, где их људи не ће да заводе. Председник напомиње, да ово не спада сад овде и у овом облику у гепералну дебату поднешеног предлога. БлагојевиЛ (Сомбор). Славна скупштино! Брат Мата Косовац изволео је мало час изјавити сд. скупштини, да њему ни од које стране није по-