Školski list

— 153 —

А као што је познато, добар успех ћемо иначе код ученика постићи онда, када се за сваку лекцију сами добро принравимо, те с вољом и одушевљењем у школи радимо и ако нам је настава занимљива, јер тада нас ученици с већом пажшом и с већом вољом слушају и науку радије примају, будући им је цела душа наставом обузета. Али се и поред свега тога међу множином ученика налази и такс вих, који ипак лекцију не ће да науче, а иајвише с тога, што се надају, да их учитељ не ће ни питати, као што и није могуће увек све ученике сваку лекцију преслишавати, особито ономе учитељу, који сва четири разреда има. Услед тога држим, да је сходно у ту цељ одабрати од најбољих ученика онолико, колико скамија имаде и у сваку скамију по једиога таковог иоставити, који ће пре школске наставе како до подне, тако и после подне све оне ученике, који у његовој скамији седе, сваку поједину лекцију редом преслишати; јер када деца знају, да ће заиста слишана бити, то ће увек пре лекцију научити, него иначе; ово нам је свима из сопственог искуства познато. За време слишања имају сви пажљиво слушати и пазити, чиме се и они ученици, који су већ нреслишани, још боље у дотичном предмету усавршавају. А сваки ученик слуша оно, о чему се у његовој скамији говори. При том се наравно не би смело викати, већ само тако гласно говорити, како само они ученици, који у једној и истој скамији седе, чути могу. Слишатељи (монитори) пак имају на једној бележници написати имена свију оних ученика, који тог дана лекцију знали нису, као и предмет, из којега су слишали — и пре, него што учитељ у школу дође, исту бележницу на сто његов ставити, како би учитељ одмах сазнати могао оне учепике, који су у школу неприправни дошли и лекцију научили нису. Учитељ треба увек све такове тога часа да преслиша ради уверења, а може се догодити, да и између њих гдекоји лекцију добро одговори, ма да је пред слишатељем знао није, али је иосле тога које од слушања, док је слишатељ друге испитивао, а које и сам учењем до доласка учитељева лекцију научио. Кад учитељ све записапе ученике преслиша, онда, разуме се, треба и остале ученике као и саме слишатеље да испитује, а у случају, да којега од ових последњих више пута ухвати, да лекцију научио није, има одмах на његово место другога за слишатеља поставити, чиме се деца на надтицање потичу и па редовније учење лекције побуђују. А и јесте једно од главних и значајних педагошких начела, да се бољим ученицима надмоћ прибави. Овај постунак је за све, а поглавито за школе са једним учитељем нуждан и сходап, јер му пружа прилику, да се о спремању и приправљању свију ученика увек осведочити може, што би му иначе доста тешко и немогуће било, тим више, што се на нашу велику невољу још