Školski list
— 175 —
упада у очи мој сребрни сат? Та и њега сам од покојног деде наследио. А и не пушим. ГГа кагсву раскошност виде на мени. Та не говорим ја о томе — упаде старац. Реци, колико година мораш учитељевати, да добијем потпуну мировину? Само четрдесет година — одговорим жалосно. Четрдесет година? рече старац. То је дуг низ година, а учигељев алат, грло и плућа су врло осетљиви, те ако не поступаш добро с њима, изневериће те. А могу ли ја и себе чувати и поштено радити? запитам. А зашто да не ? Вештина доброга учитеља баш се у томе састоји, да и себе чува али и да даје деци оно што је дечје. Мораш се чувати и пазити, да тело своје не трошиш узалуд. А шта називате Ви трошењем тела? Кажите ми, молим Вас. Драге воље рече старац. Пази на грло и чувај га. Неће ти шкодити, ако те на ово или оно опоменем. А шта ће то бити? запитам радознало. Прво и прво — синко — ти врло високим гласом предајеш. Доста се далеко чује, та и твој сусед може уживати у твом предавању. То је видиш — раскошност речи. На што то трошење грла? Дете нити ће боље чути, нити ће боље разумети, ако му вичеш, кад што тумачиш. И сад естетичног гледишта не може се препоручити тај начин, а са педагошког је баш штетан. Неће тиме дете бити пажљивије него баш противно од тога. Ваљда еи приметио, да кад ко у друштву свира, у почетку сви слушају, но доцније мало по мало па се почну разговарати. Тако се пријатно разговају поред свирке. Тако је видиш и у школи. Учитељ почне високим гласом, деца ће га у почетку неко време с пажњом слушати, а после ће употребити прилику и разговараће се. Тако се може лепо разговарати, кад учитељу зује уши од свог сопственог гласа. Зато видиш тишиЈе говори, нека деца отворе уши и слушају те. Ако тишије говориш, приморано је дете, да те слуша и онда се не могу деца разговарати јер ћеш и најмањи шушањ чути. Добро, али молим Вас радо бих чуо ако имате још каквих примедаба, кажите ми их. Ако ти је право, ја ћу ти још по нешто реГш. Велика је раскошност од тебе она велика придика, којом попраћаш какву казну или опомену на ред. За то ти нико неће платити; и самом себи а и детету шкодиш, сво напрезање биће ти узалудно. Са неколико речи може се све казати; учини ово или оно, или ово