Školski list

— 22 —

пооао олакшан а успех потпуно осигуран био, постоји једно срество, помоћу којега се најбоље може и у пракси применути начело очигледности, а то срество није ништа друго већ — излети. Данашњим даном нема ни једног педагога који би излетима важности одрицао, или их за дангубу сматрао; они су данас тако потребни, да се без њих школа ни замислити не може. Школски излети могу се држати у сва три годишња доба осим у зиму. Оно истина могло би се и зими с ученицима држати кратка шетња, али једно због времена а друго због тога што, зими цела природа тако рећи спава, слабо се пружа ученицима могућност да шта много опажају, те тиме знање и искуство богате. ПролеКе је лепо годишње доба. У ово се доба могу правити школски њшети на по дана и то свагда по подне када је најтоплијеОвом се приликом ученици могу упозоравати, да виде како се сама природа из свога сна будч. Да виде пољске радње људске, да опажају птице које нам се враћају из топлијих предела и да ое упознају са стањем усева у ово доба године. Лети се могу правити много чешћи и много дужи излети, обично од једног целог дана. Ученици могу да виде плодове земаљске у најлепшем савршенству, да виде тешке летње радње, како људи жању и вршу, те да се тако науче уважавати тај рад и ценити га. У овом добу године природа је сва пробуђена, те могу посматрати све што им око може сагледати само ако је учитељ вешт руководитељ. Јесен је такође за излете врло згодно доба. У јесен се може најбоље осведочити свако о великој плодовитости природе, а исто тако од користи може бити свакоме, да се упозна са пословима које у јесен ваља обављати.*) У опште сва. поменута годишња доба погодна су за приређивање излета, коЈе по времену, које по самом стању у природи и раду људском у то доба. Излети се не морају држати само у ван школским часовима и одморним данима, већ им се може посветити ма који дан одређени за наставу; јер време које се утроши на излете не ће се утрошити једино и само на игру, већ и на озбиљан рад, од којега ће ученици свакако користи имати. За излете ваља бирати обично оно време, у које се предузимају онаки предмети, који се с малим неким

*) Зими се могу одржати једна или две шетње, да се деца упозоре на то, како 8има служи за одмарање природи.