Školski list
области, држава, земаља. Може се мерити метром или пантљиком, точком нарочито за то удешеним, корацима, оком и временом које протече док се пређе неки простор. Мерења може бити и на карти или на глобу и то најпре оком, па после према мерењу на карти означеном. Све то треба да раде сами ученици, по упутству наставниковом. Што измере, то могу и нацртати на табли и на хартији, у смањеној размери, која се унапред утврди. Тако могу израдити и типографску карту за своје место и за околину, То ће им помоћи за разумевање нацрта на карти. ГеограФијско цртање може такође послужити бол^ему разумевању и памћењу онога што се учи. Учитељ црта на табли оне делове земље, о којима говори, те предавање добива генетички облик. Ученици то доцније прецртавају у школи, или цртају с отланта код куће. Тако ће лакше запамтити облик појединих земаља, правац простирања брда, ток река, положај места према планинама и рекама итд. Ако се при том добије нека Фигура (нпр. Србија као петоугао), онда и то може олакшати памћење. За географијску су наставу потребне још јасне и прегледне карте , лепе слике предела, места, зграда итд., подесни уџбеници са сликама и картама, занимљиви иутоииси за домаћу лектиру, рељеФни глоб, телуријум планетаријум, дурбин, компас итд. Средиште је за оријентовање школска зграда; а простор, који она заузима, полазна је тачка за посматрање и проучавање земљине површине. На њој обележавају ученици четири стране света и од ње посматрају друге зграде и удаљена места у тим правцима; уз то се још служе и компасом. д) Поједина аредавања распоређују се тако, да на прво место дође показивање и описивање, на друго поређење, на треће систематски преглед, а на четврто место промена ново добивенога знања. Оаисивање иде у главном овим редом : границе и величина, брда и равнице, реке и производи, места и становници, саобраћај и управа. Од свега је тога најинтересантније за ученике причање о народном животу у разним земљама, а најнеиријатније им је памћење многих имена и бројева ; зато ово последње треба ограничити на оно што је најважније и најпотребније и то треба још оживети занимљивим иричама, нарочито из историје дотичнога народа. Тако нпр. за сваку сраску област треба истаћи нешто, што ће јаче иривући пажњу ученика и због чега ће они заволети и ту област и народ српски у том крају; а српска је земља тако разнолика и српски