Školski list
— 132 —
народ живи у тако различним приликама, да ће се свуда наћи нешто интересантно за ученике и уједно важно с геограФијскоиоторијскога гледишта. Моња брда, мале уточице и мала места, ако нису важна, не, треба ни помињати. Политичку поделу разних земаља не могу ученици запамтити. Величину појединих држава и број становника у њима и у појединим градовима ученици тешко схватају и тешко намте. С тога им се то и не може казивати у тачним бројевима, него је за њих довољно да знају, колико је пута нека туђа земља већа или мања од њихове отаџбине. То важи и за величину места, река, брда, области итд. 0 природним ироизводима и људским радњама овде се не говори опширно, јер то иде у друге предмете. Кад се ученици добро оријентују на карти и кад карту добро разумеју, онда при читању исте не ће унотребљавати изразе „горе" и „доле,, и не ће пратити ток реке почињући од њена ушћа. Пошто се једна област или држава на тај начин опише, онда је ученици аоредс с другима од пре познатим државама по величини, насељености, положају итд. и у исто време доводе своје знање о свима тима земљама у систематску везу. Тако добивају укупан преглед већега дела земље, који могу још једанпут посматрати у целини , с Физичкога и политичкога гледишга. — Најпосле се овако стечено знање из геограФије уаотребљава при познавању природе, при учењу историје, рачунице, геометрије, привреде итд. ПОУКА ДЕЦИ ПРЕ СВЕТОГА ПРЛЧЕНШ. — По руском. II. Сваки онај који се причешћује у побожном расположењу свога срца, добива у награду за то велика небеска блага и чини радост Господу Исусу Христу ; на против сваки онај који се причешћује недостојно, вређа божанскога Спаситеља, а души својој наноси велику несрећу. Свети апостол Павле обЈасњава, какав преступ чини онај који се недостојно причешћује, овим речма: јадај и аи]ај недостојње, суд себје јаст и аијет, аовинен јест тјелу и крови Госаодњеј. Шта значе друго ове последње речи апостолове, ако не то, да сваки грешник бешчасти и срамоти оно исто свето тело и крв, које су бешчастили и срамотили злобни Јудеји; да грешннк