Školski list
— 3? -
смислених разговора, а приповедачи и распраиљачи у подобним случајевима обично се правдају тиме, да деца не могу схватити њихов разговор. Али нас та извина не може задовољити, јер знамо, да је бага код деце од шест до седам година радозналост највећа, и да деца тога доба веома добро пазе и усвајају сваки нов израз и спаки нов појам, разумела га или не, те се у овом другом случају буди код њих природна радозналост да разумеју смисао за њих неразумљивих изрека. Захтеви дечји у овом погледу с почетка се г не испуњавају, јер им се на подобна питања гледе објашњења обично одговара још нејасније или с неким тајанотвеним осмеЈком, што још више побуди радозналост у њима, док се најзад не намере на каквог „искусног" дечака који им на сва питања тачна и јасна одговора даде. Жалосна посљедица свега овога је то, што се искра радозналости разбукти у пламен који опали невиност детињега срца, и наклоносг к неваљалству обраћа се у дело. А какво је то дело, о томе је срамота и говорити. Колико ли тагсо покварене дец« прими школа, која тако рећи, по неком нагону причају о свему томе и другој невиној деци, те се цело стадо поквари. Тада се обично сумњичи школа, да је она свему томе крива, а нико не мисли нити хоће да помисли, да је горки корен овога зла поникао на домаћем и сокачком земљишту и да му је савршени плод у школи и нехотице ■— дружбом поднегован — приспео. С тога с правом можемо захт^вати од родитеља, да своје васпитачке дужности врше пажљиво и савесно; да добро пазе на своју децу и да се клоне сумњивих разговора и дела; да свим угледом својим настоје, да младиће одуче од говора и упогребе стидних и срамних речи.*) Па како да поступа народна школа при развијању природнога стида и срамежљивости код поверене јој дечице ? Већ из до сада реченога јасно је, да учитељ не може постићи велика успеха у том погледу, јер као што видесмо, утецај дома и домаће околине је супротан школину васпитну утецају. Главни задатак школе према томе налази се у томе, да одвраћа ученике од свега шго вређа чедност и стид, да у срцима
*) Ошптеље учитеља с родитељим* дечјил сваком приликом, а особито на родитељским вечерима и другим згодним састанцима, мног.) би могло допринети у овоме погледу. А још би од векег утецаја и практичног успеха бадо, опомињање родитеља са црквепске проповедаонице на васпитачке вм дужности. Прев.