Školski list
— 90 —
Из свега се јасно види да су осећања у главном двојака : инстинктизна, која се прво појављују и интелектуална, која се доцније појављују с тим, да су инстинктивна осећања подлога интелектуалним, из којих се образовањем стварају морална чуства, извор свију узвишених мишлења и радова људских, које и карактеришу човека као узвишен Божји створ у вечној природи. III. Први знаци детињег чуствовања. Елеменат чуствовања или осећања показује се већ у првом моменту душевног живота детињег. У прво доба душевног развитка детињег, кад разум, што но реч, још спава, а својевољна радња ни у зачетку није, Фазе чуствовања се силно и јасно истичу. Ко је ијоле посматрао дсте малено чим се роди, па у даљем развитку, тај ће тврдо бити убеђен, да дете рођењем већ даје израза угодног или неугодног осећаја. Тако нпр. глађу изражава незадовољство и плачем тражи да се ова потреба задовољи ; ако је опет чисто, суво и топло увијено, осмејкује се и тиме своје задовољство изражава, и то што даље у развитку, све то боље и јасније. Искуство нас учи, да су ови први знаци чуствовања физичке нарави, извор им је у органичкој животној промени. ПГто су јаче ове промене, тиме је изражавање ових чуствовања интензивннје, Но кад дете деђе у трећи или четврти месец поједина чулна осећања се јаено изражавају. т Гуло лица, слуха и опипа у безброј примера нам приказују децу, како осећају радост или жалост у појединим моментима. Погледа л' дете на оомејак мајчин, смотри л' раширене мајчине руке или груди, осети л' својим ручицама дојку материну, и зар оно није у највећем стању чуствовања^ и то баш чулног чуствовања. Не мање осећа дете и кад смо својом побудом искусили по штогод угоднога. Јесте л посматрали ]едну обичну зар појаву: кад се цица-маца приближи малиши, па кад ју овај стане миловати! Усхићено је дете и цичањем изражава неизмерну радост своју. Енглеска књижевница Наггге ШагИпеаи прича за себе, да се неописано радовала као дете од три године, кад би могла да милује (глади) дугме на сестриној капи. које је било превучено сомотом! Кад се деца почну кретати, ходати, играти, онда овлада њима чежња за ароменом. Ко је посматрао дете у овом стадијуму на безброј примера ће и овде видети изражај чуствовања, које неки педагози већ називају темаераментима. Та чуствовања су реакција