Školski list

— 89 -

дечка, па још кад он мисли на то, да је увређен! Престава „увређености" је главни мотор неугодног осећања, који овлађује душом његовом ; а дакако обузима му и тело његово већ према тону (и јачини) тога осећања. Крвоток и предисање неправилно Функционирају, својевољни и несвојевољни мишићи грчевито се напрежу, дечко се дере, баци се на земљу, све што је око њега, туче, гура од себе. СвакоЈ телесној промени овде је узрок разноврсни осет 7 који стоји у вези са свешћу и у овој са преставом „уврећености." Ови осети у развијању своме стварају стање осећања (чуствовања) и према својим особинама дају читавом душевном стању карактер гњева (љутине). То, што се дете у гњеву дере, што гура, туче подмете, по извору су инстинктивне радње, но у развијању осећања гњева, претварају се ове инстинктивне радње у доцније радње с вољом , с намером изведене. Осећајна покретања су резултат спољашњег утиска за чула детиња, и то онако истим процесом као што спољашњи надражај утиче на развијање интелекта. И овде од множине престава зависи обим и јачина чуствовања. Тако нпр. дете најраније искуси разне физичко болове (неугодности), то је природно да ће се оно на сваку новреду тела згражати, јер је основна престава као подлога ту. На против чуство симаатије према особама доцније се јавља, јер је овде већа компликација искуства, овде се савршеније ствара и истиче престава, која служи као подлога осећању симпатије. За овим осећајним покретањима дошла би т. з. тииична, којима су основ такове преставе, из којих се ствара нпр. саучешће у тузи и радости, кад мора наше искуство да и приближно престави стање човека, с којим саосећамо. Највиша и најсложенија осећајна покретања су нпр. љубав према роду људском, љубав према природи, љубав према отаџбини где су основ многобројне и сложене преставе. Пратив важније од ових осећања, приметићемо да су ова или ИНТелвКТуална нпр. љубав према истини, или вСТбТИЧна нпр. одушевљење за лепим, или су морална нпр. страхопоштовање вишег бића, вршење своје дужности и т. д. Ове Фазе осећајног покретања полазе, као што видимо од инстинктивних, од најнижих и прелазе у сложене, више, које живот и образовање организује и ствара из њих најузвишенији свет у човеку, чуствовања или осећања.