Školski list

— 68 —

др. Мојманом, пре у Цириху сад у Кенигзбергу, „Експерименталну Педагогику" издајем. Дакле у овом часопису излази у наредној свесци под „Саопштењима" опомена на потребу да се метода наставе страног језика експериментално испита. Ја сам већ пре, тако „Међународни Конгрес за наставу у живим језицима" (извештај истога, Париз 900), упозорио на то — без икаквог успеха. С&м ја морао сам до сада време, потребно за моја испитивања, од мога слободног времена и од моје породице откидати и још нисам стигао на то да ово са педагошког гледишта важно питање које се многих милијуна деце и њихових родитеља тиче, експериментално предузмем. Ви ћете по томе сигурно схватити, како се много радујем што сте Ви склони експерименталном испитивању приступити. Литературе, која би се непосредно на то питање односила, нема. Ја бих Вам само следеће предложио: 1). Ја ћу Вам за дан-два послати упутство за експериментално испитивање које се, колико је год могуће, на наставну праксу наслања. 2). Ви ћете задобити једно 3 учитеља који су у психологији најбоље школовани, који имају дара за опажање и који за сада децу отприлике од 8—10 година, која још нису настављана у страном језику, настављају. Ви ћете наравно хтети да се испитивање на наставу матерњега и државнога језика примени -— на жалост, ја ни не познајем те језике. 3). Учитељи треба пре свега да проуче следеће главе „Руковођа за правопис" и „Експерименталне дидактике", — особитим обзиром на технику испитивања: Стварна и језична настава; Претходни покушаји и главни покушаји (Статистика погрешака, Састав језичног градива и т. д.); Покушаји о типовима представа (Апзсћаиип^уреп у Експ. дидактици). По последњима број визуалних превазилази број слушача, што је основа против директне методе која се местимично дуже времена искључиво само на ухо обраћа. У последње време су резултати на ђацима у Кјебнхавну (ученици основних школа од 10 год.) потврђени: „Експериментална испитивања б визуалним и акустичним сликама памћења" од Педерзена (1|е1р21§-, издање Л\ 7 Дће1т-а Аи^е1тапиз-а 19С5). Ја бих још волео у изглед стављено упутство придодати моме „Саопштењу" у Експерименталној Педагогици: ваљда ћемо добити још и више сарадника. Можда Вам није непријатно, ако поред тога споменем Ваше име и саопштим да сте Ви предузели исгштивања? Ја се тврдо надам да ће бити успеха, успеха у Вашем смислу. Особитим високопоштовањем Ваш одани V. А. Вау. После неколико дана добијем и друго нисмо: Карлсрухе 3.(12. 05. Високопоштовани господине Главни, школски референте ! Ево предлога. Ја сам се трудио Вашој жељи одмах одговорити, премда сам претоварен послом, а због болести моје женв