Školski list

— 70 —

4). Исто као код 1). а). и б). са прилозима 5). „ „ „ „ „ „ „ „ замеиицама 6). „ „ „ „ „ „ „ „ бројевима 7). „ „ „ „ „ „ „ „ предлозима 8). „ са малим реченицама, сачињеним из речи које су под 1—8 научене. За а). и б). -ред реченица: једнак број сличних речи са једнаким бројем слогова. Резултати од I. 1).—8). дају на сваки начин видети, да ли је за разред или за појединог ученика корисно, штетно или од једнаке вредности, ако се матерњи језик употреби или искључи. Ниже се показује, како се успеси учвршћују. II. Ред понушаја : меморијална вредност мредстава о слици мисма. Исто то, што и под I. са следећом изменом: у реду б). се дотичне речи 1а р1ите перо, 1е р1апсћег патос и т. д. које на табли једна под другу написане стоје, са ове прочитају. Учитељ води читање, пошто са штапом под речима прелази. Овај покушај изискује да се деца претходно у читању страног језика толико увежбају да речи, које су за опите потребне, без тешкоће могу прочитати. Теже гласове и писмене знакове треба избегавати. Овде се наравно неколико бројева од I. може изоставити, но 8 никако. Ови ће покушаји показати какав уплив има на успех у разреду иликод појединица, који су делом акустици, делом визуални (на сваки начин у већини), делом моторици делом припадају мешовитом типу — кад се представа о слици писма узме у обзир или елиминира. III. Ред понушаја: меморијална вредност представа о иокретима мисања. Исто то као под II. са променом да се речи из реда б). не само читају, него се у исто време са читањем у пропис уписују. Скоро да није ни потребно да се свих 8 бројева изведу. Оравњење резултата код а). и код б). јамачно ће показати, каква важност припада покретању писаћих органа. Р). Слика као основа. Исто као под а). пред сликом која на зиду виси, н. пр. пред сликом .пролећа од В.оегтапп-ЗсћппсИ-а. Према приликама биће довољно, ако се од I, II и III. само поједини бројеви изведу. у). У с п е х. За сваким појединим покушајем 1.1 а). 1 б). и т. д. и т. д. треба научене речи вли реченице странога језика дати на папир написати и то, где друкчије није потребно, са писменима матерњег језика. Не треба овде правопис испитивати, него: колико се речи и слогова запамтило. Ученици се морају о томе особитом начину писања претходно обавестити и на неколико примера практично упутити. За сваког се појединог ученика има за ред а). и за