Školski list

— 71 —

ред б). исказ погрешака саставити, и успех код а). и б). за сваког појединог ученика и код читавог разреда установити и са трајањем рада код а). и б). сравнити. Извесне погрешке могу се увек извесним психичким моментима објаснити. После неколико дана имају се исти покушаји поновити, али се (исте) речи или речениде само 1 или 2 пута имају за памћење на расположење ставити (изговорити и т. д.). Б). Установљење усмене готовости у говору. 1). Примравни иокушај. Нека се ђаци (на пр. по Козгшапп8сћш1с1г-у лекција 1 — 20) уведу у разумевање и употребљавање простих питања, позива и одговора у страном језику: топ1;гето1 1а сга!е ! УоПа 1а сте. Ев1>се 1а сћахве? N011, с'е§1; 1а 1аМе егс. Али нека се само такове речи употребе које се под к. и (3. нису уиотребиле, пошто се те у главном покушају има]у употребита. (Можда се овај приправни покушај може делом по А). без б). са превођењем предузети, но увек са ознаком потребнога времена). 2). Главни иокушај. Нека се састави листа а). из питања и позива по материјалу из а). реда под а) I—III; исто тако једну листу Б). са исто толико питања и позива из б). реда под а I—III. Број питања. број њихових речи и слогова треба да је у обе листе потпуно једнак. Нека се ставе питања обеју листа на сваког појединог ученика који је са учитељем на само у једној соби, нека се одреди време које је потребно за одговор на свако поједино питање, нека се ученику саопшти, да ли је одговор уместан или не и нека се забележе погрешке и исправке. Статистичка обрада успеха по реду А). и по реду Б). даће довољно података, те ће се моћи сравнити готовост у говору, која се по директној и по индиректној методи може постићи. В). Установљење готовости у писању. 1). Правоиис. Нека се речи (реченице) из градива реда а). (директног метода) и толико исто сличних из реда б). (индиректног метода) особито из II. и из III. по три пута напишу. Нека се после тога диктирају оба реда и нека се за оба реда састави статистика (исказ) погрешака. 2). Облик задатка. Нека се претходно по покушају а). I. до III. испитује за то, да се о 2 једнако интересантна предмета М и Н једнак број сличних речи исто толико пута употреби и то нека су речи, које се на М односе, у реду а), а речи које се на Н односе, у реду б). заступљене и нека се оне под а). а ове под б). веџбају. Сада имају ђаци што је могуће боље и брже написати, што у свези, у реченицама, у страном језику знају исказати А). за извесно време о М, Б). за исто толико времена о Н. На то се морају обе радње једнако оценити по садржини, граматици, материјалу у речима, по правопису, рукопису. Сравњење успеха директног и индирактног метода на сваки ће начин исказати неку разлику.