SRĐ
— 317 —
21
Туре, Боичић Алиле, ловећи лов, ухватио хајдук Вукосава и бацио га у тамницу, да тамнује три године дана. Кад је хајдуку мука одољела, измоли од Турчина дозволу, те напише писмо старој мајци, да се више у њ не нада, а љуби да се преудаје, И шта ми видимо: „Заплака му и сестра и мајка, Љуба му се гротом насмијала" и овдје, баш овдје у овом насилном грохотном смијеху лежи онај снажан проблем, који наш Лаза Космић изведе у његовој „Ускоковој Љуби". То ћемо исто наћи и у нашим женским пјесмама. Тамо на пр. у пјесмама жетелачким нажњева се момак и дјевојка, и пошто га је ова наджњела и натпила, сутрадан : „Момак лежи ни главе не диже, А дјевојка ситан везак везе". Ми 6и слободно сто пута преко овог хладно прешли, док руски романтичар, Потапенко, на основу исте мисли, изведе онако лијепи роман „Сила Слабога". Тражећи грађе у свом, народном организму, пјесник, с пуно националне гордости, поносећи се славом и величином прошлости, добиће стварније и шире тежње душевне, експанзивнији ће му постати њени покрети, који би се укрштали са породичним, религиозним и друштвеним тежњама и потребама, те би и његов творачки дух добио јачи полет, вишу творничку енергију, а то је врло важно, кад се иде препороћају, савршенству. Велики производи доступни су само слободном духу, који влада над бурним приликама страсти, но који их у осталом и не гуши. Само при пуној хармонији силног дубоког осјећања, с јасним високим умом пјесниковим, лирски производи достижу идеалну висину; превлада ли ма који од тијех елемената, одмах, у мањој или вишој мјери, ослаби њину вриједност. Гете је стварао од пуноће осјећаја уз пуну јасност генијалног разума. Оно, што га је радовало, или тиштало, он је претварао у слику, пјесму, рачунајући се таквим начином са својом радошћу или муком. Он, благодарећи необичној генијалности, сретном спајању душевних сила, и у процесу пјесничког стварања умио је да сачува пуну слободу духа, уза сву