SRĐ

Постанак народне пјесме „Огњана Марија у паклу". Петар М. Колендић.

У народној пјесми „Огњана Марија у паклу" моли светитељка Господа, да јој даде рајске кључе, те да јој дозволи ући кроз рај у пакао, како би видјела матер и можда јој душу спасла. Бог се смилује светици, поклони јој кључе и преда јој као пратиоца апостола Петра. Њих двоје прођоше кроз рај у пакао и ту опазише три друга, гдје шетају. Петар објашњује Марији њихове муке. Првоме гори глава, што није даровао куму, другоме изгара десница, јер је клао овце преходнице, а трећему је нога у пламену, што је њом тукао и оца и матер. Нешто даље нађоше два старца, гдје сједе, а главе им и браде горе. Петар примјећује, да су у животу били судије, наопачке су судили и примали мито. Понапријед затекоше невјестицу, изгарају јој и ноге и руке, језик јој је пропао кроз вилице, а о дојкама јој змије висе. На овом свијету била је крчмарица, присипала је воду у вино, варала је мужа и маћијама је успјела, да не рађа дјецу — а Бог јој их је седам записао. Сад јој висе у обличју змија о дојкама ! Отишавши даље опазише остарјелу бабу, то је мајка Маријина. Горе јој и ноге и руке, чак и коса врх главе. Марија пуна' наде, да ће јој душу спасти, пита је, шта је згријешила. Старица на то прича, како је у доба дјевовања, док јој је једног ускршњег јутра мати била пред црквом, преправљала код куће ручак. Врнувши се од цркве, затече је мати „голу у хаљине" и удари је „руком и прстеном". У срџби гурне осућеница мајку о дувар, на што је ова стаде клети, да се узалуд удавала. Три пута се је удала, а код четвртога мужа затекла је двоје пасторчади. Дјеца су је вољела, али она је према њима маћехински поступала. Кад је прво дијете једном приликом молило, да му скроји кошуљицу, омјерила му је о камен 1 , а другом дјетету, кад јој је једаред хљеба тражило,

1 Кошуљицу му је омјерила о камен, да не расте ! Народ вјерује, да камен не расте од оног дана, кад су Јевреји мучили Исуса. Он се је склонио био у