Srpska književnost u XVIII veku

СРПСКА КЊИЖЕВНОСТ У ХУПТ ВЕКУ 181

реч о приватно-правним односима и где је у питању какав грађански уговор, имају да суде грађански судови. 1783, црквеним судовима одузете су брачне парнице и пренете на грађанске судове. 1785, цар решава да се подигне српска семинарија у Темишвару, а 1786 накнадно решава да, се у корист те семинарије укину неколико српских православних манастира. Митрополит Мојсије Пут) ник, врло увнемирен због свих тих радикалних ре-. Форама у српској цркви и почетка секуларизације православних манастира, поднесе цару контра-пред_ ставку, молећи да се манастири не укидају но да „се семинарија издржава од сталних годишњих при- | "хода манастирских. Сва та црквена политика и ти покушаји реформе у православној цркви, против којих је је-: рархија устајала, налазили су присталица код грађанства које је скоро сто година водило борбу про.тив теократских склоности и самовоље свештенства, и код образованих и школованих људи који су већ били ушли: у идеје века. Око 1785 обравовала, се у, српском друштву доста многобројна и интел ектуално јака група присталица рефорама Јосифа П, јовефи„Ниста, српских, националиста, како су се тада звали, ' ћротивника сујевераца, како су они навивали своје " консерваливне противнике. Митрополит Путник, у својој контра-представци цару, бранећи се од укидања манастира, изјављивао је да је та ПИ свој прилици произашла, од српских националиста, укоји се баве сличним мислима не да унапреде највиши интерес општега, добра, нације, но да задовоље своје сопствене страсти и своје сопствене интересе“. Иларион Руварац, код којега је често калуђер био јачи од критичног историчара, писао