Srpski književni glasnik

Књижевни Преглед. 167

—.______-________-_-__- ________

Књижевна. Задруга је тако мислила п зато нам је у овогодишњен колу пружила избор његових приповедака, избор који је сам писац учинио. Он нам је дао прилику да се упознамо са његовом домовином по са његовим производима. за које је држао да најбоље представљају његов таленат. |

Писци првога реда. они који стварају епоху и који воле напред, који пробијају лед п отварају бреше, волели су да своја књижевна дела подупиру предговорима и манифестима. Виктор Иго је у предговору „Кромвела“ покушао да да теорију романтичне драме, Александај Дима Син. је писао предговоре својих драма, где је с много реторике пи духа војевао за своје моралне тезе. Золин „Екепериментални роман“ за дуг низ година служио је као требник целој модерној натуралистичкој школи. Али то су били људи који су пмали шта да кажу и имали начина да кажу своје мисли, и њихов велики таленат спасавао их је да не буду педантни п натегнути у предиковању. Писци средње вредности, кала иду њиховим трагом, могу само да изгубе.

Покојни Влада Јовановић, који је био добар човек али чије песме јединствено личе на прозу, увек је изглелао мало смешан када је објашњавао зашто он пристаје уз реализам у поезији. Од прозних писаца наших, U. Адамов покушава такође да у једноме предговору изнесе своје књижевно вјерују, и, одмах да кажем, са нимало више успеха.

Он почиње симпатијом према народу, који је „увређен па му је тешко“. Он устаје противу оних доктринарних критичара наших који тврде да наш сеоски живот није у стању да пружи грађе за овећу приповетку и роман. thaaia човек само помисли да је пре петнаест година требало доказивати једну тако“ просту пстину!) Како U. Марковић вели, још се није родио јунак, „који ће умети одљуснути кору туђинских слојева, што се таложи у правом нам народном карактеру. Треба умети оценити