Srpski književni glasnik, 01. 09. 1903., S. 648
Књижевни ПРЕГЛЕД. 635 како овај став т. Миловановићев представља прави галиматијас. Од две супротности једна мора бити тачна, то је стари принцип Логике, принцип чију важност и г. Миловановић признаје (в. стр. 176), али који, као што се види, у његовом мишљењу иначе не игра никакву улогу, што он опет на другом једпом месту директно признаје тврдећи, да „крајња логичност и крајна нелогичност у овоме као и у свима другим случајевима излазе на једно и исто“ (стр. 28). Са човеком који има овако дивно начело уопште се не може ни дискутовати, са таким начелом доиста је „све једно“ и једно све“ и из хаоса у коме су све истине M заблуде измешане никако се не мора ни изићи. А све књиге г. Миловановићеве, па и ова, престављају такав хаос, и само у томе лежи доследност њиховог писца. Али да пређемо на ствар. Он брани дуализам душе и тела (стр. 10) мада на многим другим местима тврди да је то у основи једно и исто. Он је како за биолошки, тако и за физиолошки и „еоцијални“ правац у Исипхологији, и то за сваки на по се и за све скупа. За њега је — да би илустровао ово своје гледиште — „велики мозак главни. физички носилац како људског тако и природног духа и живота“ (етр. 15). Он је противник свих теорија о постанку инетинкта, пошто се „само оно може оснажити, одгајити, ојачати, чега има у организму, друго ништа. То је истина очевидна за свакога“ (стр. 26). Што, кад би ова истина била очевидна, не би могло при томе бити никаквог развића једних органских форми у друге, то предвиђа г. Миловановић. По њему свест постаје кад се инетинкти намноже п изукрштају (етр. 26). Његове назоре о осећајима не врели ни наводити, они су тако конфузни и нетачни. Одељак о асоцијацијама још мање вреди. У одељку о осећању најнаивнији је одељак о естетичним осећањима где писац у дефиницији „лепо је лепо“ види последњу реч Естетике. За њега се, да поменемо куриозума ради, безинтересност естетичких. осећања састоји у њиховој „расплинутости“. Одељак о вољи показује најбоље конфузност пишчеву на пољу Психолдо-