Srpski književni glasnik

440 Сгпски Књижевни ГЛАСНИК.

Тек Буда и Исус проповедајући ниским и невољним, обрћући се маси људи, оснивају прве социјалне и демократске религије, док су прве религије биле природне и аристократске; са хришћанством истине религије и свете књиге почињу продирати у масу друштва. :

Прво су зидани станови за богове па доцније за људе; скулптура је са висине божанских типова силазила у низије обичног човека п код свих народа почела је израђивањем главе. Први јунаци драме били су богови; тек Еврипид јунаке својих драма спушта с божанских висина у низине обичног човека; судба његових јунака није више одређена озго, од богова; он спушта судбу њихову у дубину њихових душа.

Светлост историје прво је обасјавала врхове друштва људског, док је у долинама његовим још дуго владао мрак неисторијског живота, п тек доцније процесом историје све велике историјске тековине — слобода, образованост, политичка п социјална права, закони и моралност, силазе са висина друштва и све више постају опште добро маса друштава, као што је и врлина била првобитно привилегија виших класа, док су ниже класе имале само обавезе.

Прва законодавства долазила су озго од богова, и она су првобитно и законици грађанског друштва и правила моралног живота.

Као што је са висине божанског порекла човек све више силазио до животиње; као што је са висине храмова и дворова силазила светлост свести и права у све ниже слојеве друштва, као што је са висине злата и сребра силазила економија до гвожђа; као што је са висине неба и нрироде силазио поглед човеков на њега, и као што је са висине неплодног принципа ауторитета силазио ум човеков у плодне долине искуства, — тако је и са висине брегова човек поступно силазио у долине и равнице.

Као што је привилегија прва форма сваког права, тако је и луксуз прва форма сваке потребе. Сва велика