Srpski književni glasnik

ЗАКОН РеЕЛА У ИСТОРИЈИ. 515

настати живот целог хуманог човечанства морају се сузити и смањити широки кругови народа, који су у себи обухватали до данас све највише интересе и симпатије људске, и за чије је одржање трошена сва снага људи, преостала од борбе за услове живота. Тако исто у почетку историјског живота круг владе закона врло је широк; они тада све уређују и одређују; са све већом слободом круг владе закона све се више сужава.

Са све већом пропорцијом ствари у људском друштву пи економија бива све већа; све тачнијим распоредом ствари у простору и времену, еваки део добива онолико и само онолико од опште снаге целине колико му је довољно за правилан живот и развитак; увођење реда у ствари доноси уштеду простора пи времена.

Пропорционизација ствари чини те оно што је било целина за себе постаје у том великом јединству само део. Сви народи који су живели у историји као самосталне целине, постају све више делови и органи једног човечанства ; сва поједина велика времена постају само епизоде и епохе целе историје човекове.

Пропорционизација ствари води општем мирењу ствари и хармонији њиховој. И интереси појединаца све се више слажу се интересима друштва, и ширењем њихових интереса долази се до све више и сталније хармоније живота људског. Тако модерни ум све више мири религију с науком, одређујући свакој границе вредности, снаге и величине. Овака права истина, велика идеја мири у себи многе заблуде; човечанство, као највиша истина, мири у себи све сукцесивне заблуде историјске — поједина времена, племена и народе; само разумевање целе историје може помирити међу собом све оне супротности, које су се сукцесивно јављале у историји — супротности између мисли и ствари, између човека пи природе, духа и материје, слободе “и судбе. И све веће разумевање историје мири све супротне идеје и доктрине, које су се сукцесивно јављале у појединим наукама и философији, које су се до данас бориле за превласт, спорећи истинитост

33