Srpski književni glasnik

558 СРпски КњижеВвНИ ГЛАСНИК.

оценама, леп је број дела о фолклору приказан, и страних и српских.

Јоријева. ћерка, од Д'Анунција. — Пре кратког времена представљана је у Риму нова трагедија Габриела Д'Анунција: La figlia di Jorio (Јоријева ћерка). Судећи по критикама великих римеких листова, та трагедија, ма да главну улогу није играла Елеонора Дузе, за коју Д'Анунцијо пише своје комаде, имала је успех као ретко која драма.

Радња ове трагедије догађа се међу полудивљим сељацима у Абруцама. У првом чину три сестре младога пастира Алиђиа раде на разбоју, спремајући платно за свадбу свога брата. Алиђи долази и тужи се мајци како Ta мори чежња за планином, за гореком слободом. Haпољу се, међутим, чује галама и у собу утрчи једна девојка, Мила, ћерка „врача“ Јорја, која бежи испред гомиле сеоских момака, младих и жељних Милиних дражи. Мила богоради за помоћ п, кад се за њу заузе Орнела, сестра Алиђијева, Алиђи се реши да јој помогне: метне домаћи крет на праг, после чега ниједан од сељака није имао смелости да уђе. У другом чину Мила станује с Алиђијем у планини у једној колиби, њих двоје живе као брат и сестра. Али мало по мало Алиђи заборави на своју вереницу, и, кад једном Орнела долази к њему да га опомене на дужност, он је опоро отера. Напослетку долази и стари Алиђијев отац, жељан да види лепу Милу. Отац и син се заваде и Алиђи убије оца секиром. У трећем чину нарикаче певају тужбалице над старчевом лешином. Оцеубица треба да буде кажњен смрћу, али мајка ублажиће му болове, дајући му један напитак који се обично давао кандидатима за губилиште. У том тренутку појављује се Мила, решена да спасе свога спасиоца Алиђија: она себе оптужује за убиство старога оца Алиђијева. Светина то једва дочека; место Алиђија Милу воде на губилиште, п, у заносу од напитка, Длиђи је проклиње заједно са светином.

Колико год да ова трагедија има драматичности, њен успех више је спољашњи него пеихолошки. Полудивљи сељаци говоре с више говорничке вештине него какав адвокат; свуда преовлађује ритам, звук речи и декоративна намештеност.