Srpski književni glasnik

WO IM реч, 7 а FORE

О ПРОУЧАВАЊУ Српске Књижевности Уопште. 759

стања духа“. Литерарна критика се због тога изменила, и од критике укуса постала историска критика.

Ми знамо, у осталом, да се у овој критици каткад п претеривало ; знамо да су извесни, мање обазриви представници њени, као Тен н. пр., данас предмет оштрих а врло озбиљних напада. Ми то знамо, и налазимо да су ти напади, на Тена и иначе, у многом оправдани, као што налазимо да су донекле оправдане и неке од оних замерака што се уопште чине каткад историској критици, која је, у осталом, сувише хтела, и оно чак што апсеолутно није могла нити ће икад моћи достићи. Али знамо и то да је, као што је једанпут речено, „Тен знатно унапредио књижевну анализу, и да се нико који после њега проучава којега великога пиеца, не лаћа више тога посла на исти начин, ни тако олако као што би то учи-

a i: : | | : x

нио у очи изласка његове књиге“. После Тена одиста, а и после неких других представника историске критике (за које би се, у осталом, тако исто могло рећи ово што је овде само за Тена речено), сваки се испитивалац књижевних дела служи данас историском критиком при свом испитивању ; неки више, неки мање, сваки према својим способностима или према циљевима којима тежи.

А. историска критика гледа данас на извесне ствари у књижевним делима на које некад критика укуса није гледала, и те се ствари у главном могу свести на ове три: на односе књижевних дела према писцу, на однос њихов према средини, и однос према моменту, и ми ћемо одмах ева та три односа укратко објаснити и показати важ-

- ност њихову за критику.

и .. 7

_ |

Sa&sko M MOM ki:

! Crporo y83eBmu, Hamc HHjeE Ma y овој прилици улазимо дубље у ова општа питања, него да само на њих подсетимо и претпоставимо их као позната. Али ипак морамо ући у (ма и најкраће) излагање задатака и послова историске критике, јер су појмови о њима у.нас врло нерашчишћени, и ако има доста времена како је ова критика у нас на неки начин позната. У осталом, о задацима историске критике није у нас, колико ми је познато, ни писано довољно, и гко је о критици уопште писано.