Srpski književni glasnik

779 СРпски Књижевни ГЛАСНИК.

клубова, разговори су глупака у научним или философским питањима. Флобер узима два таква глупака и води их кроз живот. Бувар и Пекише нису противности на онај начин, као што су то Кандид и Панглос или Дон Кихот m Санчо, који разно посматрају свет, те им погледи долазе у сукоб. У томе је драмекп елеменат, потребан философеком роману. Бувар п Пекише се разликују физички пи врло мало по карактеру, али су једнаких интелектуалних особина. У књизи је пак говор једино о њиховим плејама. Они су историја Фауста којп би био идпот. Није било потребно да булу двојица у роману: могао је то бити какав Фредерик. Но не онакав Фредерик да има искуства осећајног, но Фредерик са пскуством интелектуалним. Тада би „Сентименталном васпитању“ одговарало „Интелектуално васпитање“. "Тешко је схватити дуалитет из овог романа. У њему се мешају два дела, факта п идеје, оно што главне личности раде п оно што оне науче и о чему размишљају. Део факата је мање важан; нижи је од свега. Део идеја је мање рђав. Тежећи да постану што пнтелигентнијим, главне личности пролазе са страсним посматрањем кроз сва знања и CBC идеје. Такав пролаз кроз идеје и цивилизацију увек је од пнтереса. Само што та Енциклопедија страшно замара п једино показује пиичев труд при упознавању разних доктрина. Па још старање пишчево да дозна како ће све то схватити мозак ових глупака! Посао огроман, од пет година. Кадшто се, не често, заборави и сам писац, те умеша. свој суд у судове личности пз романа. Тада видимо да се и он бог зна како не разуме у тим питањима. То је права казна за пишчеву поноситост. У жељи да увек исмеје своје јунаке, сам лута и показује се мање пнтелигентним но што мисли да је. Тиме дело добија лажан вид, двојак изглед. Читалац остаје непрестано у неизвесности. Видите глупаке како се пачају у оно што не разумеју; али вам се, с друге стране, износи читав низ идеја и људског знања, све представљено као празно, узалудно, неизвесно, замишљено, емешно. Књига онда из

TAM A а

!

M M

ZO