Srpski književni glasnik

ЗАКОН ПрРОПОРЦИЈЕ У Историји. 1157

доцнијих ; бол је прва снага која буди душу; само он снажи ја до највишег ступња. Бол је основ п извор религије; он је пробудио фантазију човекову, и остао моћни извор појезије његове. Као и сва појезија, тако је п свака велика философија постала само под утисцима болова од света ствари на дух човеков. Као што су телеени болови, од телесних потреба, гонили човека на испитивање ствари, и на тражење узрока болова и зала и лекова од њих, тако су и социјалне науке постале само под непосредним притиском друштвених болова и зала. Само они траже лепо и добро, правду и истину, које боле ружно и зло, неправда и лаж.

Чулност је много јача од снаге апетракције, те је чулна страна људске природе много јаче развијена него духовна страна њена; и чулна залдовољетва пи чулне потребе моћније су, п јаче покрећу човека него више духовне потребе. И међу чулима, најраније, чуло коже, посредује најинтензивнија и најдубља. осећања, најјаче милине и највеће болове, док се у вишим, доцнијим чулима, страсна јачина и топлота осећања све више губе. — Чула посредују прво знање и познавање света, и чулни утисци и опажања јесу први и најмоћнији материјал, из кога се развија дух.

Као што представа губи снагу и живост опажања и осећања, бистрећи се све више до чистих слика у свести, тако се и мишљење развија тек на основу избледелих слика у свести. Мишљење је најдоцнија, те најслабија снага духа, m као најслабије њега најлакше ремете и осећања, п опажања и преставе. И што се "доцније добивају представе, оне су све слабије и блеђе, све мање остављају трага у души; први пеихички развитак одређује и све потоње односе. Први појмови и идеје првобитног човека моћно делују на појмове п идеје свих потоњих времена; као што су и модерни појмови п идеје о свету и човеку развили CO само под моћним упливом оријенталних и класичких појмова и идеја.

Вера, прва форма слободног, свесног ума, створила