Srpski književni glasnik

БОГОРОДИЦА У УМЕТНОСТИ:

Госпође п Господо, |

У средњем веку није ни једној личности, после Христове, обраћано толико пажње, као личности његове величане мајке. Појава жене, која је човечанству подарила највећег пријатеља и мученика за идеју општега братства, сасвим је природно нагонила песнике п уметнике, да јој лиру, кичицу п длето стављају у службу. Нема сумње да велики део заслуге припада за то и тадашњој цркви хришћанској, управо њеном пресулном утицају на друштвени живот тих времена. Она је учинила, да прослава богородице задржи дуго у поезији и уметности верски карактер, без кога би се брзо профанисала. То је добра страна тога црквеног утицаја који је, видећемо, и рђавих имао доста. Главно је за сад знати само то, да се богородичин тип у старијој уметности равнао према њему, мењајући се напоредо е јачањем или опадањем црквеног утицаја на уметност. Смер нашем предавању биће: да у потезима, које кратко време од једнога сата допушта, пропратимо најважније мене богородичиног типа, да видимо у чему се састојао и како је изгледао идеал богородице у појединим епохама. При том ћемо се, у првом реду, користити творевинама талијанске уметности, не зато што су најлепше, већ с тога: што је у талијанској уметности створено највише сликарсковајарских образаца, највећи број типичних творевина уметвичких. Догађаји из Маријина живота, на пример, прво су сеу сликама галијанских сликара коначно формирали, прво. су у њима добили свој дефинитиван вил. Одатле су после, као већ утврђене и живе радње, усво-

1 Јавно предавање, држ:но 14 маја о. г. у сали Универзитета, у корист Кола Српских Сестара,