Srpski književni glasnik

Саобраћајни Преглед. 623

· уклањање извесног броја мањих препрека које ометају пло· видбу баш у најживље саобраћајно доба године.

; Најсумарнији податци о свакој појединој од тих река и · канала показују не само каква је природа и значај њихов, “већ и шта би било најпотребније да се на њима уради да се · саобраћај њима потпуно обезбеди.

| (1) Дунав. — Од уласка на наше земљиште па до Г Голупца Дунав је природно првокласни водени пут, са нај~ мањим дубинама при малој води од 1.80 метра. На целој тој дужини никакви особито важни радови нису до сада извођени | у циљу побољшања пловности, осим неколико просечених ·окука. У колико се пловидбе тиче, на томе делу.није потребно изводити никакве велике нове радове, изузимајући извесно чишћење дунавског корита испод ушћа Драве и Тисе; исто тако, испод ушћа Мораве, због великих потреба за укрцавање и транспорт угља из Костолца, потребно је чистити и одржавати у пловноме стању тако звани Рамски Дунавац. У Бачкој, Банату и Барањи леже дуж Дунава пространи нводоплавни терени, и ту је у погледу одбране од поплаве изведено веома “много радова. Основано је веома много разних „водних задруга“, подигнуто је више стотина километара насипа за одбрану, копани су канали за исушење и има на стотину великих машинских инсталација за пумпање воде, итд. Али то са пловидбом на њему нема никакве особите везе, и стога ми о томе нећемо ближе говорити.

Код Базјаша Дуназ напушта банатску равницу и почиње тећи суженим коритом, а испод Голупца улази у клисуру кроз коју је он себи, у дилувиалном времену, просекао пут “у огранцима јужних Карпата, лаганим и непрекидним радом. У тој клисури, на дужини од стотину километара, има великих “ тешкоћа за пловидбу, пошто тај гигантски рад у камену није _ jom ни данас завршен. Дунав ту има на појединим брзацима ~ веома велики пад “и брзину, а при ниским водостањима малу “дубину. Од таквих брзака највећи је и најпознатији Ђердап, Берлински. Уговор поверио је Аустро-Угарској извршење “ свих регулаторних радова на Ђердапу. Радови су отпочели 1889 а завршени 1898, и на њих је утрошено близу 40,000.000 Г круна. Али, и ако је ситуација у неколико побољшана, ти Т радови нису ни издалека дали оне резултате који су се очекивали. Обележавање пловног пута на Ђердапу, од Старе “ Молдаве до Турне Северина, пилотска служба и реморкирање a објеката кроз канал помоћу једног специалног брода, од сада | je искључиво у рукама Међународне Дунавске Комисије. Што _ Ce тиче одржавања старих и грађења нових радова, то га _ сада вије утврђено. Код Кладова Дунав излази из клисуре и почиње, поново тећи. мирним током.

+

ODO

TT A UT OI “БИ 7

,

VIEN