Srpski sion

С тр . 682.

„СРП СКИ

СИОН."

Б р . 43.

кисело, исто је што и слеио и хромо животно принесеио Боху на жртву". 15 На и свештенство руско држало се мудро и одважно у тој борби за оистанак и чистоту праве воштаниде. „Бог пе треба од нас — вели 0. Василкје Јахонтов — ни много свећа, а ни то, да су велике. ГБему је једнако угодна и мала жртва, само кад је срдачна. Свећа сиромаха од две копејке тако је мила Господу, као и она од рубље свећа богаташа, — да, само кад се приноси из чистога срца. Али једпа и друга чине мрзост иред светошћу и љубављу Господа, кад су приуготовљене у подлој намери за добитком, као што су данас свеће најновије Фабрикације од непознатога до сада „церезина". Господ нека сачува воштану свећу да ју „церезинова" не истисне из храмова наших! Векове и столећа радила је за храмове божје ревна наша пчелица, коју народ зове „Божјом бубицом" ; — па ето какав то „церезин" одједном гони из храмова наших праву и једину добављачицу свог чудног производа! За кога ће она у напредак радити? Куда ће производи њезине трудољубивости, о којима је народ створио стотину нојетичних приноведака? Не! Народ неда да његова љубимица иретрии незаслужни изгон из храмова божјих". 16 Очинско старање црквених архипастира и нодручног им свештенства уроди лепим родом, Утврђено је, да се, контроле ради, свеће за цркву купују само у храмовима. Ово искључиво право нродавања црквених свећа у храмовима, изазвало је и дру.у иотребу, е се такве свеће добављаху из снархијских завода и са њихових стоваришта. Таквим начином ето дошла је руска црква опет до чистих воштаница. Па како је и код нас пастала исто таква — ако гшје и већа — иотреба, да се одклони опасноет, која нрети опстанку чисте воштанице у нашој цркви, било би добро, да наши архијереји са свештенстволг својим озбиљно пораде, да се томе злу што ирије на иут стане. У нашим црквама паћи ћеш готово свуда више мање нечистих 16 Бесћда Амвросгн Архгеаискоаа Хармсовскаго и Ахтирскаго. 16 Ђ Церковн. 1Н;ст. " 1887. г бр. 1, етр. 10.

свећа, које народ наш кунује изван цркве од трговаца и људи свакојаког соја. Тако купљене свеће прекораче праг црквени, на још мното пута остану и без иредходнота, освеЛена молитвом и кроиљеи.ем св. воде. Горе ту раснростирући загушљиви смрад, који худи здравл>у човека, особито о храмовним славама, када је народа много, црква тесна, а безброј таквих смрдљивих свећа. Ко је слабијих живаца допадне и несвестице, али је свакако најгоре онима, који морају много говорити и певати, на тиме и већу количину смрада у себе примати. На завршетку, да пе останемо коме дужни, рећи ћемо још и то: како се расиознаје ирава чиста воштаница од фалсификоване саеЛе ? Истина, вештина и препреденост извесних интересованих људи кадра је очи заслепити. Ако добро не пазиш, купио си и преко воље у место чисте воштанице другу неку свећу, па ниси ни помислити могао, да те је трговап својим слатким речима завео и преварио. Знакове. по којима се распознаје чисти восак од којекаквих примеса, наћи ћемо у аналитичкој химији , 17 али колико су ти знаци иоуздани, ипак свако неће моћи да правилно изведе техничку анализу. Бољи је и практичнији за нас овај покушај. Узми 33 трада (ио Тралесу) чиста сиирита и иусти у њета восак лоји желиш истражити. Чист ичелин восак без иримесе иотонуЛе у сиириту, а онај са иримесом иарафина или церезина иливаЛе на иовршини њетовојЈ 8 Има још и спољашњих знакова, по ко•• јима се може чиста воштаница распознати од нечисте, али те знакове теже је посматрати. Ако је и. нр. у којој свећи помешано тек нешто еамо парафина или церезина, тада је мучно по спољашности њезиној оиределити, је ли чиста или није. Него кад је у њој већи кваптум тих сурогата, лако то распознајемо при горењу. Свеће са примесом одају дим и затушљив смрад, натло и неједнако торење, на и то, што такве свеће иемају више оне гиикости и леиљивости коју има чисти восак, 17 Аналитическал хим 1и Д. Мендел^ева, вбш. 3, техничесши анализг. Стр. 160—161. 18 Тјјлђскгн Еиар. ВЂдом. 1877. г. бр. 11.