Srpski sion

„СРПСКМ СИОН. 4

Б р . 38.

у живот, у живот нови под именом „Православни Богословски Завод и , и са новијем планом, који је утврђен врховнијем ријешењем 5. јуна 1869. год., назад дакле пунијех 25 година, а по којем плану, с малијем нромјенама, живи још и дапас заво^рвај. 3 главноме нови организацијони план овај садржи слиједеће тачке: систематизира четри проФесорска мјеста с годишњом платом од ®ор. 840. Тачно опредјељује иауке, које сачињавају потпуни курс богословског образовања кроз четри године. Све приједмете дијели у четри груие према броју проФесорскијех катедара, и одређује како ће се ио годинама нредавати, односно изучавати. За црквено пјеније с иравилом одређује нарочитог учитеља с годишњом наградом од 200 Фор. За заводску библијотеку годишњу дотацију од 100 Фор. За ироФесоре могу се иоставити само они кандидати, који су свршили иснит зрелости и један нотпуно уређени богословски завод, а иослије иретходног конкурсуалног испита. У сјеменишту, спојеном с богословскијем заводом, систематизирају се 40 питомачкијех мјеста за обје епархије, ову и бококоторску, која већ тада бјеше у изгледу да ће се основати, и то 20. за ученике гимназије, а 20 за слушаоце богословије. Два питомачка мјеста из броја овијех иошљедњијех могу заузети младићи из Црне Горе, Босне и Херцеговине. Чим се завод отворио, почетком шк. 1869./70. године (I. разред). одмах је у живот стунио и

привремени нро®есори, који не имађаху новом уредбом пронисане кВалиФИкације. Међу тијем, учаху на страни, у Руоији, у кијевској и петроградској духовној академији, — пошто тада не бјеше могуће у нашој држави да се снреме, — од почетка школ. 1867./68. год. два млада човјека, Далматинца, који су по свршетку наука имали заузети на оном заводу нроФесорске катедре. Требало је на сад установљеној основи богословском изображењу младог свештеничког нараштаја дати нови поглед и полет. Ну зна се, да и најбоља уредба ништа не вриједи, нема ли је ко да изведе. У нротивном случају она служи више на сметњу, него на што друго, више на штету него на корист. Крајем школ. 1870./71. године враћају се она два млада академика у отаџбину своју. Православни Срби далматински примају раширенијех руку своје жељно очекиванс синове. Велика љубав, велике и наде. М бни заузимају ироФесорска мјеста у заводу ночетком 1871./72. године. Један од њих давно је већ пред судом неуминога Судије, а други, нотпуно здрав и крјеиак, стоји данас, ово су већ четри године, на челу завода, као његов врховни надзорник и управитељ. То је Преосвештени епискои Никодим, с чијим је мало да не дваестгодишњијем проФесоровањем најтјешње спојена сва историја и судба овог православног богословског училишта за пошљедњијех 25 година. Касније придошао је к

овај план, који се имао нотиуно активирати ј њима из митрополије карловачке и трећи про1872./73. Течајем ирвијех двију година бијаху ностављени, што је у нлану предвиђено било,

Фесор, с Једнаком академском спремом. (Наставиће ое).

(I ■т 16141»

(5ГТ

Е Е Л Е Ш К Е. — (Школока заклада Кузмана Папулиба у Иригу.) О тој заклади доносп „Школски Лист" ово: У убавом српском месту Иригу, где су негда гласовите и знатне вероисповедне српске школе биле, а сад су но невољи иокомунаљене, — под руковањем православне српске црквене општпне посгоји заклада за подизање и издржавање православне српске женске школе. Ова заклада има главницу од 22.451 фор. 89 н. — Архидијецезални школски одбор позвао је још нрошле године црквену општину

у Иригу, да изјави какву би школу она желила из ирихода ове закладе установити и колику би своту годишње могла. на издржавање те школе пз горње закладе трошити. Речена општина одговорнла је не давио, да се за ову школску годнну још не може никаква школа установити, пошто најпре треба да се закладна кућа оправи и за школске потребе удеси. — (ј ПроФесор Чизман.) У Бечу преминуо је 23. августа (3. септ.) о. г. напрасном смрћу др. Јосиф витез Чизман, дворски саветник и професор црквеног права у бенком свеучилишту.