Srpski sion

стр. ^30.

„српсжи сион."

бр. 14

оваилоћење божанства и спасење рода људског. На то нас упућује наш ум, за то нам јемчи већ и помисао на божју вечиу прелудросш, која не може делати никада без цељи и плана, која за остварење цел>и своје бира најсходнија средства. Је ли се оваплоћење божанства и искунљење рода људског заисша исвршило као историјска чињеница, онда је такође морала предходиши, ако ие ажолушна и физична, а оно моралиа неопходиосш т. ј. пошреба таког ваплоћења. и избављења. У том случају би се морали трагови чаке потребе налазити у повесници целокуиног рода људског; та би се неопходност морала разјаснити из догађаја који би се директно и индиректно тицао целог човечанства одљах у почетку његове иовеснице пајпосле морало би се догодити евима народима јасно и сходно обеИање о будућем спасењу, обећање, које се, ио нрироди саме ствари, могло одкрити надприродним, надчовевечанским и божапским начином. И заиста, горе поменуто потврђује нозитивно божанско одкривење као н иове-сница рода људског. Као значајни догафај, који сматрамо ми за узрок моралне неонходности или потребе људског спасења, књига откривења смагра одиадање и непослушност ирвог човека преиа Богу, али нам ово одкрпвење и то вели, да се одмах после пада првог човека, који се и на све нотомство протегао, чуло обећање, како ће се избавити род људски од греха и казне. ,И поставићу непријатељство између тебе и жене, измеђ семена твога и њезиног. Оно ће ти на главу стајати а ти ћеш га за пету уједати." . Ирвојеванђељем" назива се ово прво обећање о будућем Искупљењу, и оно Је по себи доста одређено у иогледу свога извршења, п ако је још доста нејасно, што се тиче прилика и личности, која има да то изведе. Тек се носле 2000 година нојављује нов карактеристичан моменат у овом обећању; то је пак божанско обећање Авраму: „у твоме семену бпће благословени сви народи на земљи." Три иута му беше обновљено ово обећање, да би људи тим више веровали у његово остварење. То исто бијаше ионовљено Исаку и Јакову, који преносп ово, умирући, на свог сина Јуду, да се има Искупитељ рода људског од сад очекивати из потомства овог четвртог сина Јаковљевог, док он тачно не одреди време

доласка Месијиног. „Палица влада.тачка не ће се одвојитп од Јуде, нити од ногу његових онај, који поставља закон, докле не дође онај коме припада, и њему ће се покоравати народи." Јасније и одоеђеније већ представља се долазак Искупигељев иод Мојсејем; Валаом, који навешћу.је благослов п нехотице, јер је он имао да прориче о н.ему: „Гледлм га," вели он. „ирозирућк тајанственим унутрашњим просвећењем у будућа столећа ,.али не сад, гледам га али не близу, звезда се диже из Јакова и жезао ил Израиља и он ће разбити књежеве Моавске. Да је касније народ Израил.ски и ово нророчанство на Месију ирпмењивао, нотврђује иовесница. На челу последње побуне јудејске под Хадријаном године 131. по Хр стајао је Ваг Сос1«1)а син звезде, лажни мепГа. Он је ове речи на себе примењивао, да би тиме постакао Јудејце нротив римског насиља. Оам Мојсије говори нам о Искуиитељу рода људског као о великом пророку, кога ће Бог иробудити као њега, ла му он буде заменик на земљи, посредник и законодавац; „Госиод ће из твог народа и тво.је браће нробудиги пророка као мене теби и ти ћеш га слушати"; — тако гласи ово иророчанство Мојсијево. Најносле нророци, а нарочито Давнд, сликају необичном тачношћу глику обећаног Искуиитеља, да га, кад се нојави, свет иозна и да се сам иснунивши ова нророчанства, у својоЈ личиосши као таки искаже. Давид назива Искупите.ва Богом, и вели, да ће основатп царство вечно, у које ће сакупити све народе; он га назива краљем, који седп бој у с десне стране, вечним свештеником ио чину Мелхиседековом; црориче даље да ће га неиријатељи ухватити. руке му и ноге пробости, одело између себе иоделиги н због његова огртача коцку бацати; говори о његову васкресењу н вазнееењу Ио иретсказиван.у иророка Искупител. ће бити истииити Бот, а уједно и ирави човек; произићи ће пз племена Давидова, роди ће се од Дјеве у Вптлејему; иретеча ће му долазак навестлти; неко ће време у Египту живети; јавно ће учити и чудеса чиниги; он ће као цар славно и свечано ући у Јерусалим; бпће издан и продан за 30 сребрњтка; основаће нову и савршену заједницу; чисту и савршену жртву установити на место Мојсијевог обредног за-