Srpski sion
1
О гј ?. 610.
иишта помоћи, ако нијеси у исто доба имао и блага врлине. Знај и то, да ће многи, који је овдје на земљи дубоко под тобом стојао, тамо бити далеко, далеко богатији плаћом и блаженством, ако је он овдје чинио више добра, и богатији био врлином од тебе. Били ти то могао знати, и на то помишљати, ти, кога је Бог с богатством благословио, и који си уз то охол и уображен у твој новад и добро и с омаловажењем гледаш на своје сиромашне ближње? Не, ти то нећеш моћи. Ти ћеш бити тада чедан и ионизан, кад би био још толико богат, ти ћеш тада и најсиромашнијег држати и признавати за себи сличног, и као таковог ћеш га љубити и иазити. Али, ако си рад да твоје бргатство код Бога вриједи, и да се удостојиш божанске љубави и небеске награде, не троши га на весео и блудан живот; не, човјекољубно се с њиме иослужи. Насити са својим преостатком гладне, обуци наге, окријепи болесне, нотпомажи оне који трпе невољу, буди богат добрим дјелима човјекољубља и милосрђа; у таковом слућају тв.)је ти богатство доноси благослов, и то богат благослов; тада се удостојаваш љубави Божје, тада себи сабираш блага, која те прате у вјечност. — Богатство, вели мудри Сирах, добро је, ако св без гријеха употребљује; ако се богатство, које Бог даје, употребљује не само без гријеха, него и на усрећавање својих бчижњих, тада је оно не само добро, већ тада има високу, врло високу цјену. Да су сиромашни и богати једнаки пред Богом, то би требало да је иа уму свима сиромашним и невољним. Они који су притиснути сиромаштвом тако се лако не задовољавају са својом судбом, тако лако бивају малодушни и страшљиви, шта више иду тако далеко, да се туже на Бога због строгости и неправедности, и на Бога ропћу. Не, не чините више тако, ви сиромашни. Додуше ви у погледу земаљских добара стојите за. богатим, али ипак ви имате с богатим исту човјечанску вриједност и исто човјечанско досгојанство; с тога код Бога ви вриједите исто толико кио и богати. Небески отац и вас л>уби, и о вама се с очинском вјерношћу стара. Бог вас је мање благословио са земаљским добрима. Он, свезнајући и преблаги, зацјело је знао, да вам је сиромаштво љековитије од богатства. Очинска љубав обисипа и вас с доброчинствима и благословима. Ви можете бити добри, крјепости људи, исто тако
В*. 36.
добри, као и богати, и тиме себи нриуготовити утјеху и радост добре савјесни, удостојити се допадања Божјег, и себи сабрати блага за вјечност. — Па колико ће вас притјешњавати бриге и терета сиромашвом? Највише до гроба. Тада је крај свакој земаљској иужди. У вјечноста ви нијесте више сиромашни; не, ако сте овдје били богати врлином у вјечности ћете бити богати блаженством. Сносите трнељиво терете сиромаштва, будите дјетињски задовољни са својом судбом — са Богом, који вам из мудрости и љубави богаство ускраћује, и допушта да сиромаштво буде ваша судба. — Тако олако бива сиромах завидњив, кад види друге поред себе, који у изобиљу нливају и живе прекрасно и у радости. Шта би вас могло, о сиромашни, сигурније сачувати од нехришћзнског мишљења, зависти и злобе, него блиска и садашња мисао: да ви код Бога исто толико вриједите као богати; да вас Бог исто толико љуби, исто се толико о вама брине, ако сте на земљи били пуни врлина људи, да ће вас у блажене станове небеске примити. 0 зацјело, ако не сметнете с ума, да су сиромашни и богати једнаки пред Богом, будите увјерени, да ће то сиромаштво на вас благословено дјејствовати. Да су сиромашни и богати једнаки нред Богом, то би требало да је на уму и онима, који не ирииадају ни богатим ни сиромашним, већ се у осредњем стању налазе. Мудар је то и љубазан план Божји, по коме је најмање колико оних који у богатству кипте, толико оних које еиромаштво јако притјешњава; по коме иа против већина има своје довољно издржавање и у срећном средњем стању живи. До душе они су сретни који нијесу Оогати, али иијесу ни сиромашни. Заиста је била врло мудра молитва Соломонова: „Оиромаштво и богаство иедај ми Боже, допусти ми да примим свој скромни дио." Али колико их има који нијесу тиме задовољни, IIIто су из очинске руке примили скроман дио земаљских добара! Многи ли их има, Боже мој мили, који безобзирно и нееито желе да им све у изобиљу плива! Ипак колико их само има, који иду само за тим, да стечу себи новац и добро и да блага саберу! Кад би ови којом срећом помишљали, да су сиромашни и богати пред Богом једнаки. —■ Тад би се у толико прије задовољили с оним што имају; тад би у толико прије били задовољни са својим осредњим стањем, и Богу захвадили, што им је толико дао,
„СРНСКИ сион."