Srpski tehnički list — dodatak

ГОДИНА ХИ.

Рад УДРУЖЕЊА

СТРАНА 41

Зидани мостови имају према гвозденим знатна преимућства, од којих као најзначајнији треба на првоме месту поменути њихову дуговечност, која је тако несумњиво посведочена очуваним и још употребљивим мостовима из римскога доба. Но поред те велике трајашности трошкови за одржавање камених мостова су ишчезљиви према истим трошковима за гвоздене мостове. Напретком технике, културе и свакодневним повећањем саобраћајних терета, како на железницама тако и на друмовима, потребна су врло често знатна и скупа појачања или често и измене целих гвоздених конструкција. Док су, међу тим, она са свим непотребна код зиданих мостова, јер су промене у саобраћајним теретима ишчезљиве према маси сталног — сопственог терета, те је и њихов утицај на стабилност тих мостова без значаја.

Због своје знатне сопствене тежине, зидани мостови су неосетљиви према потресима и ударима од саобраћајних терета, према којима су веома осетњиви лаки гвоздени мостови.

И поред знатно веће поузданости у рачунању гвоздених конструкција, искуство је ипак потврдило далеко већу сигурност у стабилност зиданих мостова.

Значајна добра страна камених мостова јесте њихов леп изглед и монументални карактер, који се не могу никаквим жртвама постићи на гвозденим конструкцијама.

Због тих поменутих добрих страна ка-

мених мостова, оправдани би били и знатно |

већи трошкови за грађење њихово него за гвоздене мостове.

Водећи рачуна о већој трајности а далеко мањим трошковима за одржавање камених мостова према гвозденим излази, да трошкови за грађење првих могу бити 30—40 од сто већи, него за друге, па да ипак укупни трошкови буду подједнаки.

Међу тим, не само да камени мостови у многим случајевима нису скупљи од гвоздених, него се њима у извесним случајевима постизавају и знатне уштеде у самом грађењу објекта.

(Ово је посведочено међу осталим и израдом упоредних пројеката и предрачуна за исте објекте са каменом и гвозденом конструкцијом на швајцарском Могд-ОзЕ Ваћп-у, због чега су ту још у 1888. години поставили правило, да се искључиво граде само камени мостови на свима местима, где је још то могуће.

До истих резултата и истим путем дошло се и у осталим земљама, што показују многобројни примери у Немачкој и Аустрији, не помињући Француску, у којој су камени мостови увек били јако цењени.

Неколико примера, које ћемо ниже на-

| вести, посведочиће најочигледније могућност

конкуренције камених мостова с гвозденим и у погледу самих трошкова за грађење.

Тако на поменутом швајцарском Нордостбану коштали су засвођени прелази железница преко пута 4000 динара јевтиније од гвоздених, а прелази пута преко железница били су још за 15—20 од сто повољнији за камене но за гвоздене објекте.

У Немачкој нашао је знећ!, да су камени мостови из ломљена камена у цементном малтеру за распоне до 30 м. јевтинији од гвоз-

| дених за 15 а често и до 30 од сто.

Упоредни пројекти за железнички мост преко Муледе међу Нидершламом и Штајм-

хартенштајном показали су ове резултате:

1. Најјевтинији пројекат са гвозденим конструисаним носачем на 5 отвора од 28; 20,6; 32,0; 22,3 и 22,3 коштао би 272 000 марака.

2. Камени мостови са сводовима од ломљеног камена од 25,0; 14,0; 33,0; Ја ми 10,2 т распона, коштао је свега 230 000 марака, дакле за 42000 марака мање, него и најјевтинија гвоздена конструкција.

За мост у кривини преко 5ећифође!-а а на албершкој железници, показали су упоредни пројекти, да би гвоздена конструкција са једним отвором од 67 т коштала по ша видне површине 48,6 мар. а камени мост са отвором од 62 т. 44,8 мар. Упоредни пројекти, које је радио инжењер Кроме у Берлину за реконструкцију једног друмског моста преко реке Кило, показали су такође, да је камени мост знатно јевтинији од гвозденог.

Многи примери извршених мостова у Немачкој показали су у томе погледу несумњиву превагу камених мостова над гвозденим.

Тако три камена моста преко реке Мурга, са сводовима из грубо дотераних тесаника, имају знатне распоне од 41, Зуи З ти коштали су свега 12000 односно 12400 и 9 400 дин. или од т=2 површине пута 74; 90 и 66 дин. и најјевтинији гвоздени мостови коштају не мање од 200 дин. по 1 та премоштене површине.

Мост преко Дунава код Мундеркингена са сводом из бетона има распон од 50 т. а