Srpski tehnički list — dodatak
ГОДИНА ХУ.
тако складно и исцрпно штете од поплава које изазивљу побројани узроци, да ми немамо потребе овди то понављати, него молимо Управу Пољопривредног Друштва, да овај наш извештај сматра као допуну оног извештаја који је израдила комисија у августу 1871. године, одређена од тадашњег Министарства Финансија „да истражи узроке због којих се излива вода пи тако честе штетне поплаве код нас догађају и да определи мере које би земаљска влада требала да предуз- | ме да се ти штетни појави код нас от. клоне или бар ублаже.
Ми можемо само жалити што се по томе Извештају осим доношења Закона о шумама, није готово ништа предузимало и што данас: после више од тридесет година, морамо признати, да све оне напомене, које су у томе Извештају изложене и данас важе.
Иста судбина сналазила је и све доцније извештаје оних комисија, које су после сваке иоле веће поплаве одређиване за изналажење "средстава да се поплаве спрече.
Не улазећи дакле у набрајање штетних последица од поплава, ми прелазимо на излагање начина како да се уклоне узроци са којих постају поплаве, т, ј. каква средства и какве мере ваља применити те да се одстране побројани узроци поплава, да се умањи штета од истих.
Како су у поменутом Извештају из године 1871. изложена такође и средства која треба употребити да се отклоне узроци по-
плава, то ћемо ми само унеколико допунити | ' плавног терена; то излагање, с обзиром на накнадно стечено | р
искуство у другим државама у погледу тих средстава.
“Да би се ублажила или умањила штета од поплава, треба пре свега радити на томе да се за време јаких атмосферских излива спречи нагло сливање воде у долине, као и да се спречи образовање наноса и његово изручивање у долине и речна корита.
То се пак може постићи:
1. Пошумљавањем висова и изворних делова потока и река, као и правилним газдовањем шумом; |
"2. Одржавањем сувата и пашњака у планинама и недопуштањем да се те површине зирате;
3. Њиве на стрмим и осуљитим странама
_ МишљеЕњЊЕ О МЕРАМА, ПРОТИВУ ПОПЛАВА
забранити, а на мање стрмим странама бразде
СТРАНА 51
и граничне шанчеве вући више управно на пад стране; 4. Преграђивањем јаруга и сувих потока
| ломити снагу воде и заустављати крш и нанос,
5. Преграђивањем потока и речица водојажама, образовати вештачка језера у која ће се скупљати и задржавати вода од сваке јаче кише, а из којих се скупљена вода може одводити за употребу или као мотор, или за заливање, или за какву другу индустријску и пољопривредну потребу.
Даља средства која треба предузети а која се односе на стварање прилика за што правилније отицање воде и одржавање потока, речица и река јесу:
6. Регулисање потока, речица и река уклањањем кључева и јаких окука, као и давањем кориту подесна облика и величине. Е
7, Повећати број метереолошких станица у горњим деловима наших река и речица како би насеобине у долини благовремено биле извештене о сваком јачем атмосферском изливу;
8. Установити дуж река и речица, хидролошке станице, на којима ће се сваког дана пратити промена стања воде и благовремено о томе извештавати све ниже станице. На тај начин се може за 24 сата унапред, а и за дуже време, знати на нижим станицама, да ли има опасности од придоласка воде, кад ће она наступити и каква средства треба предузети да се штета ублажи, ако се не да избећи; |
9. Установљавање речне полиције са задатком да бди над уредним чи! 'ењем корита потока, речица и река, као п целог водо-
10. Ни у ком случају не допуштати подизање сталних брана у кориту речном, него увек захтевати да цела брана буде покретна или да има довољно простране пропусте;
11: Постарати се за употребу воде у већем обиму, поглавито за пољопривреду.
Кад се озбиљно оцене сви послови који су потребни да се изврше при примени побројаних средстава, онда се види, да рад на спречавању поплава захтева доста замашну организацију, која се мора законодавним путем регулисати.
Да би се дакле побројана средства могла употребити потребно је предузети претходне мере за организовање целога посла.
"Те мере можемо поделити на три групе и то: