Srpski tehnički list — dodatak
Стр. 14.
„СРПСКИ ТЕХНИЧКИ ЛИСТ“
Год. ХХ.
тим пре, што овај свод нема да издржи никакве потиске одозго или са стране и што је озидан цео тунел са портланд цементом, те би се тиме велика уштеда учинила.
Камен за зидање опораца био је пешчар из римског мајдана, а за калоту је употребљен већим делом бео пешчар из Рготине. |
Несретних случајева није било ни код једног тунела у овој секцији, а то услед тога, што се поред велике пажње и није много журило, те нису раденици били многобројни.
Солидност израде обадва тунела може да служи за похвалу предузимачу г. Бури Николићу, јер је на овим радовима са вољом извршивао све наредбе надзорних органа.
Остаје нам овде још да поменемо нешто о потпорном зиду у суво са леве стране пруге од км. 9 + 660 до км. 10-- 094 и обложном зиду у суво са десне стране пруге од км. 10--015 до 15 090.
Из приложеног ситуационог плана види се, да је од тунела тешко било" провући се са трасом на тако нагнутом терену, ограниченом Тимоком, те се услед тога пројектант послужио на том месту са подпорним и обложним зидовима, јер би нам без подпорног зида ножица насипа падала у Тимок. а без обложног зида морало би се брдо много засецати, те би уништили пут који је изнад трасеи иде преко седла.
На овој варијанти немамо више никаквих важнијих радова осем неколико мањих објеката.
Стару трасу немогуће ми је описати из разлога тог, што се са пројектовањем објеката одмах престало чим је ова варијанта била одобрена.
Али ипак је било суђено да се и тунел на овој старој траси изради за довод воде из Тимока за електрично постројење зајечарско, а израдили су га браћа Милошевићи из Зајечара.
Јула 1909: г.
Обрадова Столица инж. П, Миленковић.
ИЗ НАУКЕ И ПРАКСЕ.
Дучки мостови од ојачаног (армираног) бетона,
(са сликама на листу 4—10.) 22,
1. Општи део.
Грађење армираних засведених мостова добија све већи значај и без сумње имаће и сјајну будућност. И ако код њих има извесних недостатака, како у теорији тако и конструкцији, које треба из основа допунити, ипак су до сада извршене грађевине показале одличне разултате у економном а донекле и естетичном погледу. Ови су мостови лакши од мостова од набијеног бетона, јер се могу израђивати са знатно мањим димензијама за то, што се код њих дозвољавају и напрезања на истезање, која на себе прима гвоздена арматура. Код њих је дозвољено и знатно веће напрезање материјала на притисак.
Армирани бетонски мостови одликују се тиме што се могу за краће време да саграде; што је јефтинија набавка сировог материјала; издржљивији су на на непогоди, ватри, вел. води; отпадају трошкови око одржавања и добро издржавају сва динамичка дејства. Нарочита одлика ових конструкција, наспрам камених мостова, састоји се у томе што су' бетонске армиране конструкције лакше; може им се дати допадљивији облик; јефтиније ко-
штају, јер се јачина материјала може потпуно да
<=
= 7л~
искористи, због чега је потребна и мања количина материјала како за израду лукова, тако и за обалне и речне стубове, чеоне (парапетне) зидове ограду ит.Д.
Саграђени су мостови, код којих је бетон на видним странама облаган квадерима или цигљама (сл. 1 и 2.) за ово облагање мишљења су подељена а сем тога и материјали имају различну еластичност. Армирани бетонски мостови граде се са све већим и већим распонима. Преко 5Шепођеј-а код Гмундена предвиђен је засведен армирани бетонски мост од 79 метра распона. За армиране бетонске мостове примењују се и плитки лукови, који наспрам високих имају нарочите одлике, јер њихово теме може лежати ниже и због тога отпада трађење високих навоза. Ослонци се на против могу више поставити и велика вода не може их штетити. Напослетку се може рећи, да плитки лукови чешће архитектонски изгледају лепше од лукова са високим стрелама. Код засведених камених мостова стрела је обично износила '/, а у ређим случајевимај, распона, док међутим код армираних бетонских мостова овај однос износи. У, до "17 део ра-