Srpski tehnički list — dodatak
Тр
справе, а за чишћење плугова за снег. Пошто се тако снег скупи на гомиле, предаје
се великом броју предузимача да тај снег одвлаче ван вароши на одређено место или до оближњих
окана за снег у варошку канализацију.
У Берлину је службу око чишћења снега организовао општински грађевински саветник Сцаала и она се врло добро показала. По посматрањима г. Сцале | снега даје 0,275 11." воде односно запремина воде износи :/) од запремине снега. У Берлину нпр. 100 О0бш= снега дају 25 О00ш3 воде, чије дизање и одношење кошта око 337 марака. Овоме треба додати око 7000 марака на чишћ ње канала после убаченог снега. 10000) марака, колико би се платило за одвлачење овога снега даље ван вароши. Као што се види, чишћиње снега се ванредно рентира, кад се при томе и варошка канализација употреби.
У Фрачкфуршу се чишћење снега врши као и у Берлину; па и поред употребе канализације издато је 1910/11 год. за чишћење снега преко зиме сума од близу 200 000 дин.
На сличан начин врши се чишћење снега у Хамбургу, Бремену, Мецу, Визбадену, Келну, Бреслави, Штутгарту и другим немачким варошима, примењујући при томе увек корисно и модерну варошку канализацију.
Одвлачење снега плаћа се од кола према даљини транспорта по 1,00 — 2,40 марака, а једна кола морају товарити најмање Зшз3 снега. У Дрезди се од прилике око половине снега износи ван вароши, а остатак се баца у канализацију. Тако, 1900 год. од укупне количине снега 234 О00тзУ. бачено је у канализацију 111 0001 а 1901 год. одвучено је 290 15130, а пуштено у канализацију 121 675м“, снега. Према овим количинама и ценама може се судити о огромним издацима, које варош Дрезда чини само на чишћење снега
Поред тога величина и коштање овог посла не може се унапред одређивати, јер то може јако да варира. Тако нпр. 1893/4 год. у Берлину је из-
коловоза
има 17 великих
нето снега само 4296 кола, док је одмах следеће
1894/5 год. изнето 340603 кола, дакле 80 пута више! 2.) Чишћење снега у Француској
У Француској, а нарочито у Паризу, кад падне већи снег, за чишћење снега увек се узимају у помоћ и становници. У Паризу се пред почетак зиме грађанству објаве законски прописи о чишћењу снега, који се у главном састоји у следећем:
а.) у великим широким алејама као и тро шоарима;
Цела ширина тротоара као и улични олук у ширИНИ О50От. да се очисте од снега и да се снег нагомила даље на самом коловозу.
Али се овим уштеди око
8) У улицама широким око 12 т. са Тротоварима шприм од Фаг; ;
Да се очисте од снега тротоари на 4. ширине рачунато од куће и да се снег набаца на остатак тротоарске ширине до ивичњака.
с) У улицама са коловозом ужим од 12 тт. и са тшрошоарима широким најмање 4. т:
Цела ширина тротоара као и улични олук у ширини 0.501. да се очисте од снега, а снег да се гомила на средину коловоза. _
Слични прописи важе и у Немачкој, само су они не објављују сваке зиме, те стога често долази до казни и судских парница, пошто многи изгубе често из вида благовремено извршење ових прописа. ;
Као особита карактеристика Париског чишћења снега јесте вештачко топљење снега на лицу места. Ово се постиже посипањем снега са кухињском соли, која је за овај циљ у Паризу ослобођена сваке порезе. Посипање соли врши се помоћу нарочитих машина, које бацају со на даљину од от. Овај начин топљења снега у Паризу се примењује већ 30 година. 3
8.) Чишћење снега у Русији.
Због особите северне климе у Русији је и начин чишћења снега друкчији него у другим земљама. Масе снега тамо се никуд и не односе, већ се снег просто поравни и углади, па се преко њега пуштају сонке да прелазе. Поред друмова који су изложени великим сметовима снега, праве се нарочити снегобрани као и поред железница. Међутим од тога снега друмови многи страдају, јер вода од снега продире кроз шљунчану подлогу и расквашава земљиште. По таквим друмовима јако је отежан саобраћај, нарочито аутомобилски.
4.) Чишћење снега у Италији.
У Италији се чишћење снега врши помоћу троуганих дрвених или гвоздених плугова и то тек онда, кад снег достигне висину око 50Опт. Ако ли је снег мањи, то се он посипа водом те се истопи и као вода даље отиче.
И у Италији се снег нагомилава тамо где мање
смета саобраћају, па се ту оставља док се не 'истопи. Али италијански техничари гледају да се то избегне и измени, јер се дугим лежањем снега квари калдрма. С Тога се у Италији уводе у · употребу нарочити апарати за топљење снега, који раде помоћу електрицитета, а при том су снабдевени и са нарочитим резерварима за примање воде од отопљеног снега. 6.) Чишћење снега у Аустрији.
За чишћење снега по коловозу и у Аустрији се већином употребљавају плугови за снег које вуку коњи. Плугови су кола на 4 точка и са два реда лиманих лопатица, које се нарочитом направом
могу дизати и спуштати и на тај начин евентуалне