Srpski tehnički list

от

— 2

~

те

ложио дотичне испите, врати се покојни Никола 1883. го- | тако да је том приликом и захватио клицу болести, која му

динеу отаџбину, и буде постављен најпре за писара, а допније за контролора железничког оделења министарства, грађевина. Покојни Никола био је искрен друг и пријатељ, поштен и карактеран, а нарочито вредан и савестан чиновник, каквих је у садањем времену ретко наћи. За време српско-бугарског рата, био је помоћник војног комесара на београдској станици, где је са претераном ревношћу и највећим самопрегоревањем своју службу вр= шио, отправљајући даноноћно војску, топове и муницију,

је напослетку главе дошла. Овај је губитак у данашњем времену у толико осетнији, што је Николином смрћу железница изгубила вредног и савесног радника, баш онда, када су јој ваљани раденици најпотребнији, да подигну и одрже њен углед међу осталим европским железницама. Међу познаницима п друговима остаће Никола у вечној успомени.

Нека му је лака земља, коју је пекрено љубио.

ОИ И ВИМЕ

Мостови са бетонским сводовима системе .Мотег“. — Децембра месеца прошле године извршила је управа цар. краљев. аустријског привилегованог друштва јуж= них железница, врло интересне покушаје са тако вваним „Монијевим“ сводовима од бетона, да би се уверила, могу дп се такви сводови корисно употребити за мостове, јер о томе нема за сада још никаквих сигурних података. По резултатима. који су добивени овим покушајима, изгледа да ће „Монијеви“ сводови играти у будућности врдо важну улогу при грађењу сталних друмсвих мостова мањег распона, е тога смо и ради да те резултате саопштимо на овоме месту читатељима Српског Техничког Листа.

На станици за робу у Мацлајнсдорфу код Беча, саграђен је 19. октобра прошле године један „Монијев“ свод од 4 метра ширине п 10 метара распона. Свод је

овај разапет између зиданих одупираца, а саграђен је од |

сабивеног бетона, који је наношен у слојевима 4 сантиметра дебелим. Стрела сводова износи 1 метар, дакле равна, је ул, распона; у темену свод је дебео 15 а у ослонцима (Калартег) 20 сантиметра, и није подзиђиван са стране. Бетон је састављен из 1 дела портландцемента и 3 дела дунавског песка. Пошто је био готов први слој бетона

од 2 сантиметра дебљине, намештена је преко њега јед- |

на мрежа од дебеле жице, па је преко ове нанет слој бетона од 4 сантиметра дебљине, овај добро сабивен, и то наношење и сабијање дотле продужено, док није добивена потребна дебљина од 15 односно 20 сантиметара, Мрежа, коју овде споменусмо, јесте главни састав- | ни део „Монијевог“ свода, и у овом случају образована је од 10 милиметара дебелих, округлих гвовдених штапова, и 7 милиметара дебеле жице, са 55 сантиметара широ- | ким рупама. Гвоздене шипке од 10 милиметара дебљине, леже паралелно са чеоном површином свода и толико | су дугачке, да допиру од једног одупирца до другога; “ милиметара дебеле жице, иду паралелно са ослонцима,

После 14. дана уклоњене су сводне скеле, па је на свод насут шљунак и поравнат тако, да над теменом дође 25 см. дебео слој. У шљунчан застор положени су прагови за нормални колосек, у растојању од 80 см. 10. децебра прошле године навршило се 52 дана од кад је свод саграђен, и тада су, при температури од. — 8" (, чињени неколики опити. Прво су постављана у разне положаје теретна кола са две осовине, код којих су осовински притисци износили 8 и 6 тона, а поред њих додато је још иљудској навали одговарајуће подједнако подељено оптерећење. За тим је на свод навежен један тендер са три осовине, код кога осовински притисци износе 9,2 тона, и на послетку, довођен је на свод овај исти тендер у вези са локомотивом од 8 осовине, које осовински притисци износе: 18.18—10:8 тона. При овим оптерећивањима, посматрано је угибање свода у

БЕЛЕШЊЕ

9 разних тачака, од којих су три узете у теменој линији, а по три у средини између темена п ослонаца (са обе стране темена). При овим великим оптерећењима, изнело је највеће пролазно угибање 1, до 2. мм. а само у двема тачкама осмотрено је стално угибање од у. п 1 мм. Није опажена пак ликаква пукотина или повреда.

Да би се стекло уверење'и о томе, да ли ће овакви сводови бити издржљиви и према атмосферским утицајима, изложен је свод преко целе зиме мразу и влати, У почетку лета извршиће се поново оптерећивање, и то дотле док свод не попусти, како би се добили довољно сигурни податци, потребни за решење питања: могу ли се „Монијеви“ бетонски сводови корисно употребити за сталне мостове 7

Кад ово питање буде коначно решено, гледаћемо да о томе известимо и читатеље „Српског Техничког Листа“.

ДА,

Електрично осветлење у Америци. — „Ашемсап Саз еће Јоштва!“ доноси следеће податке о ценама електричног осветлења у разним америчким градовима, са, лучним светиљкама које светле целу ноћ,

=

ЕНА ЈЕДНЕ | опет

5 МЕСТО Број - ел | Па

Њ ОвЕтИљЉкКИи ТОДИШњЊЕг, | ГОДИНА

| ДИНАРА

1 Сагзон Ону. + ++ + а0 | пето |2!" Еијапа, · · ~ + 56 1470,00 | 5 90 "Зататта ћи не а ен 100 | 1889,00 _ 4! Гошкуте, Мај 50) 1226,00 | -1 Вата о ОИ је маја 65 105%00 _ 6) Вае Стеск, + -- с 65. 1050,00 | 7. Уотсечђег, + · · - · 170. 1050,00 8 8 Рибађикоћ,« + • + • 500 | 1046,00 | 8 О ЈЕ ај виза на нове 20 959,00 20 40 Ноле Цу ен + ен 182 | 95900 |_ ЈУ вето а | Об 959.00 1 12 · Ађалу. · ке 5,15 481 959,00 | 6 18. Вгоокјућ, · . 1106 959,00 1 14 Роу аенсвл о + 2247 177 95900 | === 15 ЕПепеђито, |: + • 7 945,00 50 ОН ВА ЊУ зван ње 40) _ 945,00 => о Оеввоњу = 555 678 | 989,00 | 8 18. Кејт Натећ, + + + 5. 146 | 900,00 8 19. УПшпејоћ. · · 51 65 862,50 9 20) "Баје 5 кан нек #70 | 59,00 9 21: Техаткапа. · 5 80 840,00 4 22) УРиеР ви с сар ион пао ан ЗОО 7 ВО 06 6 а 5 Пит а а 30: | СУ ТО