Srpski tehnički list

СТРАНА 6.

још решено, али да ће свакојако избо) трасе на српској страни зависити од ова трп услова:

1., Да се у близини трасе, још пре почетка рада, без икакве накнаде, уступи од српске стране онолико земљишта колико је потребно за грађевине, које ће се подићи. а тако исто да се Управи, која радове буде руководила, дозволи да може на зато изабраним местима, Добијати сав потребни материјал за грађење, као п ако би била потребна стражара за сталног чувара ва канал, или ма каква друга грађевина стално да се подигне, да се за то потребно земљиште на вечита времена уступ;

2,, Српска влада мораће дозволити, да се планински поток, који у близини почетка канала у Дунав утиче, на излазу из планине насипом огради и иза римских шанчева уведе у одсечни део Дунава, који ће својим наносом испуњавати;

8, Како ће се за извршење овог канала, морати са дунавске стране подићи насип, то да се за све време грађења канала, од 4 до 5 година, прекине пловидба српском страном. Ако би се услед овога ма са које стране протестирало или икаква оштета тражила, то мора српска влада на себе примити да та питања регудише, а једном отпочети радови, да се без прекида врше.

Начелник је на то одговорио, како он није овлашћен да ма какве ппсмене закључке чини, али је уверен да ће његова влада наведене услове примити.

Пошто је и Веке изјавио, да и он нема овлашћења да ступи у ма какве преговоре, већ да ће то министајство трговине учинити непосредно са српском владом, ако се усвоји која траса на српској обали, завршен је овај први покушај за суделовање Србије при извршењу овог великог рада,

У извештају, који су поменута два инжењера по- |

слала министру трговине, саветују, да се од српске владе, која је, према горњој изјави начелника, вољна помоћи ове радове, не тражи ништа у натури, већ у готовом новцу. јер би употреба српских раденика и кола, била незгодна с тога, што би из даљних крајева долазили, а за тим би било неизбежно трвење и свађа са устријским раденицима и војницима, који би на раду били, што би свакојако рад успоравало. Једино што би се у натури могло од српске владе захтевати, то је потребна дрвена грађа, као и потребна дрва за огрев 500 раденика и за ложење парне машине, Даље, при закључивању уговора са Орбијом, треба да уђе још и услов, да се у стени усечен, 54,5 Кш дугачак пут, на српској страни, доведе у добро стање и да се увек у добром стању обдржава, као п да је сваком аустро-угарском поданику, у свако доба слободан пролав тим путем,

Пада у очи, да се из акта, који су публиковани, не види, да су ма какви преговори вођени са румунском (влашком) владом односно грађења канала на левој страни,

Да би се канал на српској страни могао без прекида градити и разбијање стене у мирној води вршити, усвојио је Векс предлог Мајсбургеров, да се оно место где ће се канал крчити, најпре огради насипима, а ако би вода улазила кроз пукотине у стени, да се цео ка-

РЕРУЛИСАЊЕ

ЂЕРДАПА БРОЈ 1.

нал прегради на више места, па из појединих преграда црпсти воду парним махинама, а разбијање стене вршти делимпшце ћускијама, а делимице избушеним лагумима,

Према предрачуну коштало би разбијање једног кубног метра стене, за трасу ФМУ до 19 динара, а са грађењем наснпа, набавком потребних алата нит. д, коштао би 111" разбијања стене са довршењем целог канала до 24 динара. Међутим је, при разбијању стена под водом на Дунаву у Баварској у дубина од 1 10, коштао 1 ш, 20 до 36 динара, а при разбијању стена на Дунаву код Струдна, коштао је 1 11" разбпјања стене, до дубине од 1,90 ш, 45 динара, а вршен је у државној режији.

Излажући даље, како је извршење великих грађевина у режији скошчано са знатним тешкоћама и огромном преписком између лојединих органа власти, као и да извршење тада обично дуже траје пи скупље бива, Векс предлаже да се само онп радови у режији врше, за које се у напред не може казати колпки ће обим заузети, или, за које се сумња даће их предузимач са довољном тачношћу извршити моћи, остали пак радови да се уступе предузимачу, који ће увек лакше набавити и искусне раденике п све потребне алате п справе, но што би то могао учинити државни инжењер, који или нема куражи да се разним справама, ради лакшег п бржег рада, служи, или ће морати водити дугачку преписку, докле му се то дозволи.

На послетку Векес скреће пажњу министарства трговине, на остале препоне које се на Дунаву испред. Ђердаша налазе и предлаже да се. по извршењу канала на Ђердапу, начине слични канали п на осталим местима од Алибега до Ђердапа, на дужини од 8800 т, са укупним падом од 5,855 1. По приближвом предрачуну, коштало би извршење тих канала 5400000 динара, или са каналом на Ђердапу до 10 милиона динара.

Пошто је лако могуће да ће се који и од тих канала српском обалом градити, то Векс саветује, да се сад одмах у уговору са Србијом предвиди могућност грађења и других каџала, како би се доцније избегли свави преговори са Србијом. Сем тога, како ће тим каналима пролазити не само аустријске, већ сагурно, и у већем броју, и српске и турске лађе, а ако буде слободна пловидба Дунавом проглашепа, п лађе других народа, то не би требало да Аустрија сама сноси толико велике трошкове за грађење тих канала, већ да их подели са Турском и Орбијом. А ако ове државе не би биле у. стању да поднесу те трошкове то: треба при грађењу уговора са тим државама условити, да свака лађа која кров начињене канале пролази, плаћа извесну таксу на име Ородарине. Ово би можда учинило да се нађу капиталисте, који би по израђеним пројектима извршади све канале пи примпли право наплаћивања бродарине, Ако се пак не бп могди наћи предузимачи, илп не би се могдо склопитл друштво, за извршење тих радова, могла би држава у режији но свом трошку цело предузеће предузети, а наплаћивање бродарине издати под закуп и на тај начин плаћати интерес на уложени кашштал.

(Продужике бе)