Srpski tehnički list

О

51 : 3

Њ_____- Рави о Ра ће = те -_“— ду сера ПАРИ

ОТРАНА 1384

У погледу тежине гвоздених прагова у осталом је меродавна и величина напрезања, којима је

КОЛОСЕК СА ГВОЗДЕНИМ

колосек изложен на пругама разних категорија. |

Према томе за главне пруге са живим саобраћајем и великом брзином возова, целисходно је;

да гвоздени прагови буду нарочито јаки. доксе_

међу тим на пругама нижег реда, према мањем напрезању колосека, могу употребити и одговарајући лакши прагови.

На листу А. нацртани гвоздени попречни праг за главну пругу првога реда, који је 9,50" дугачак — има скоро исту тежину као и растов импрегнисани праг пруге истога

реда - даклом нннснн < -.- -=. == бдо о ке Површина профила КО. = 3104 сте Моменат лењивости Ј . не (2 али Одстојање неутралне осовине

од основице . МУ тај мез ла а и Модул пресека ~ . . . .= 853%9% «

Утврђење шина на гвозденим попречним праговима.

Пре свега је потребно, да се спречи сваки непосредни механички утицај ножице шинине на гвожђарију за утврђење на спољној страни шине, као и на сам праг. Ово се постизава уметањем плочице, која је на прагу тако утврђена, да се не може померати.

Пошто је плочица уједно и конструктивни део за нагиб шина (1:90), то отпада потреба да се праг савија. Плочица ће дакле повољно утицати на трајашност и сталност колосека са гвозденим праговима, те се према томе употреба плочица може и код овога колосека сматрати као оправдана.

Са погледом на само утврђење и напрезање колосека у вертикалном смислу показује се потреба, да веза између ножице шине и горње површине прагова буде што јача, са условом, да се та веза — пошто се изаба — узмогне опет лако у њено првобитно стално стање васпоставити. Као средство за утврђење, које том услову одговара може се сматрати завртањ.

Но завртањ овај сме се напрезати само на абзолутну јачуну, јер би једновремено напрезање истог и на сечење — проузроковало једење заворња и лабављење завртња.

Начин, који се хоризонатне силе преносе

на прагове не само да је од велике важности |

посталност утврђења, већ и по саму трајашност гвоздених прагова, јер се ови, ако су довољно јаки и ако су осигурани против утискивања, ножице шинине — могу повредити једино усљед оједања и проширења прореза у праговима.

БРОЈ 6

ПОПРЕЧНИМ ПРАТОВИМА

Да би се пак проширење прореза у праговима што више предупредило не треба конструктивне делове за пренашање побочних вила употребити и за придржавање ножнице шинине, а то с тога, да би површине тих делова, који преносе притисак, могло дејствовати подједнако и независно од разних дебљина и мањих покрета, ножице шинине.

У опште се може једновремено напрезање једног истог конструктивног дела за утврђење у хоризонатпом и вертикалном смислу при комплицираним нападима ножице шинине — сматрати као повод разлабљиваљу, што такође го-

-вори за раздвајање делова, који имају да издрже

побочне силе од оних, вертикалне силе.

Са ових разлога, корисно је, да се примену широке плочице, код којих је искључена свака тежња, ка превртању, и које побочни и подужни потисак шине преносе на прагове без штетног дејства полуге.

Притисак завртња на ножицу шине не сме бити непосредан, већ се мора посредовати помоћу заглавака.

Осим тога треба се побринути, да подужни потисак шина на прагове буде довољно раздељен, да би се тим начином предупредила једнострана померања шина и прагова, што би штетно утицало на чврстоћу везе сваког гвозденог горњег строја.

Путовање шина може се при средњим нагибима нивелете предупредити, ако се подужни потисак пренесе на оба прага при саставу шина и то у толико поузданије, што ће при употреби завртања за утврђење — отпори трења произведени притиском ножице шина на праг знатно умањити подужни потисак.

Но у јаким падовима и наглим кривинама нарочито при пругама са два колосека добро је, да се подужни потисак подели на што већи број прагова.

Ако се оба прага на саставу шина одреде за примање потиска, онда је нужно, да се употребе угаоне подвезице, које су са обе стране тако изрезане, да обухватањем конструктивних делова на горњој површини прагова — уједно осигуравају и непомичан положај прагова на саставу шина, који је за сталност лебдећег састава неопходно потребан.

У опште се за везујуће делове препоручују прости и збивени облици, који се у маси лако израђују помоћу операција уобичајеним у Фабрикама. Веза треба да је на послетку тако удешена, да се поједини делови могу при полагању ко-

који имају да издрже