Srpski tehnički list
лосека од горе уметати, лако једно с другим спојити и да се за време саобраћаја могу у
свако доба прегледати, без да се положај шина.
и прагова мора мењати.
Систем утврђења по Хајндлу.
Главни инспектор ц,. кр. геренсралне инспек-
ције аустријских железница Ф. Хајндл. покушао | је да горе поменуте услове оствари конструк- | цијом утврђења шина на гвозденим праговима
која је први пут на јавност изашла у органу за унапређење железничке струке год, 1888. и која је од то доба на више места извршена.
Ова у предњем изгледу представљена консотрукција (ол. 1) условљава употребу правих прагова.
Потребан нагиб шина (1:20) добија се помоћу клиластог подметача (слика 2)
Клинасти подметач (подлога), чија горња површина одговара нагибу шина, снабдевен је на дебљој страни са једним ободом уз који се одупире спољна ивица шинине ножице; овај подметач има са обе стране урезе, у које се умећу «улози» са својим ка шини окренутим крајевима.
Утврђење ножице шинине са клинастим подметачем на гвоздене прагове бива помоћу улога, заглавака и завртања.
Улози, (сл. 3) имају пре свега задатак, да " обе шине колосека држе у прописаном тачном
размаку и да побочне нападе и подужнпи потисак |
шина пренесу на прагове.
Ради примања побочних сила, улози се на.
спољној страни шипа одупиру о клинасте под-
метаче а изнутра о ножицу шинину; а осим.
тога својим ободима улазе у прорезе прагове и тако добијају довољан ослонац.
Подужни потисак шине преноси се на оба
колосек СА ГВОЗДЕНИМ ПОПРЕЧНИМ ПРАТОВИМА
прага при сасаву шина и то обухватањем улога |
уметнутих у прагове помоћу енутарњих подвезица, које су сходно изрезане.
Улози имају на страни, која је шини окренута, полукружне или правоугаоничке отворене прорев> (шлицеве), који су толико да се завртњи ни у ком случају не могу по-
пространи, |
бочно напрезати. Ово последње могло би се.
истина постићи и затвореним кружним или правоугаоничким рупама, али је први начин бољи, јер отворени прорези дозвољавају, да се завртањ увуче што ближе ножици шининој, што је Фабрикација простија и што је уметање тог дела, у праг при полагању колосека много лакше.
СТРАНА 185
Ниже наведеном комбинацијом четири нумере улога могу се у интервалима од 4 до 4 пита извести проширења колосека до 24 шт.
Употреба улога у правима и кривинама.
| ДЕВА ШИНА ДЕСНА ШИНА |
| ПРОШИРЕЊЕ | (0 ПОЉА | ИЗНУТРА ИЗНУТРА | СПОЉА | КОЛОСЕКА У ШП. | | ЈАОУ ИМ О ОРУАА ул О“ ТА | () | 4 | | 4 4 4 | 4 [ 9 3 8 | А | 3 9 19 4 1 4 | | | | 16 | 3 9 4 1 | 9() | 3 3 4 | | | 94 || 4 4 | | | |
Хватањем улога у клипасти подметач предупређују се померања истога у подужном правцу колосека, а обод клинастог подметача, који је заглављен између ножице шинине им спољњег улога — противстаје побочном или обртном кретању клинастог подметача.
Према томе улози примају све силе, које дејствују у правцу положне површине шинине ножице, а завртњи и заглавци примају вертикалне нападе ;
Завртњи (ел. 4) снабдевени су са правоугаоничким ободима, који при нормалном положају завртња предупређују обртање његово, Урез, који је на горњем крају заворња начињен, омогућава контролисање тачпог положаја завртња при обилажењу пруге. Завртњи се увлаче од гора у прорезе прагова.
Облик спољних и унутарњих заглавака назначен је у сл. 5. Обртање заглавака предупређује се ободима, које се налазе на горњој површини улога.
Сл. 6 показује изглед са, странс и изглед озго оваког утврђења шина на лебдећем саставу.
Фабрикација клинастих подлога. улога и заглавака бива одсецањем полуга са одг.варајућим профилом — у комаде прописане дужине,
_ а затим се избијају урези, прорези и рупе.
Колесек са гвозденим праговима, оваким начином утврђења и праговима, као што су назначени на листу А. — положен је године 1883.
Употребом улога разних дужина добијају на пругама, под 1! до 6, а у првој половини 1884. | год. на пругама под 7 и 8. 5
се прописана, проширења колосека
18