Srpski tehnički list

| 1

„РЕР-

ПРУ

Број 9

КОНСТРУКЦИЈА САНТРАЧА И ЊИХОВА УПОТРЕЂА

ОТРАНА 191

при извлачењу греда из земље а нарочито при извлачењу шипова.

Често пута је боље, да се шипови савеку, но да се из земље 4 Е :

свиту 1 . “ „

Извршење самдучастих загата. · пасиван пиависасрирљи машти нисмо

Прво се сагради обичан загат али само за У; ширине, која би му припадала по висини његовој; за тим се вода исцрпи до висине следећег (нижег) дела загата, којег висина изноби само у, од већег и овај на исти начин као и први изврши.

Стеге нижег дела загата ужљебе ое варкасто у шипове средњег реда шипова и јексерима прикују. Косник, који се умеће између сваке таке стеге и шипа, увећава отпор против притиска воде.

Ова је конструкција корисна још и с те стране, што се нижи насип може да употреби за смештање материјала и алата.

При конструкцији загата треба имати поглавито у виду:

1) Висину загата;

2) Везу загата са обалом и постројење рогљева;

3) Запушивање загата (заптивање);

4) Обим рада;

5) Тешкоће при извршењу.

1. Висина загата,

Висипа загата треба да“је толика, да га

вода не може прелити. Но како коштање загата расти скоро квадратно са висином његовом, то треба пре одредбе висине оценити добре и хрђаве стране високих и ниских загата. Ниски загати су јефтинији, а тако исто и њихово укљањање; напротив вода их може лако прелити, те се усљед тога рад мора прекидати, а осим тога се преливањем загата и самој грађевини штета наноси.

обалом и _постројавање _рогљева.

рт раес Т пишеш

Загати треба, да. улазе у обалу бар за % до # м. те да вода не може продирати између обале и загата. При вези загата са стеновитом обалом или са зидовима, протицање воде спречава се проширавањем загата. За испуњавање загата ваља у овакој прилици узети ђубре, јер боље пријања уза зид.

Рогљеве треба што више избегавати, нарочито оштре, а то да би се могли боље испунити и да би се притисак спољне воде смањио.

Ш. Заптивање загата. Материјал, којим је загат испуњен треба да је спојен са природним земљиштем. СО тога је потребно да се пре свега муљ очисти.

За испуњавање ниских загата, добра је пластична глина, пошто се може и набити. Но при бацању пластичне глине у дубљу воду, образују се веће грудве, између којих остају шупљине. 'С тога зе често пута употребљује орница, смеса од обичне земље и угашеног креча или песка,

ТУ. Обим рада.

Загате треба поступно градити и то на дужину од 0,65 до 1,00 м.

У. Тешкоће извршења,

При извршењу загата наилази се на разне тешкоће и то:

а) Када се темељ на већу дубину састоји из самога муља. На таковом месту треба земљиште компримисати или проширеним загатом или употребом земљаних насипа. Овакав је начин употребљен при грађењу докова у Амстердаму, као и у Холандској.

6) Када се наиђе на стеновито земљиште. Како се тешкоће у оваком олучају савлађују, напоменуто је већ у напред.

в) Када се земљиште састоји из пробојног шљунка или песка, када дакле вода може оздо лако да пробија. Као средство против тога може нам послужити један слој бетона или ливеног зида на дну темеља.

Опис меких извршених загата.

При зидању кеа у Хамбургу употребљен је загат као у слици 33. Исти се састоји из две оплате, од којих је унутарња од 25 см. јаких шипова уједно служила и као пребој, и која је после тога одсечена у сходној дубини. Спољна, оплата била је конструјисана од облих, 80 см. размакнутих шипова и од 7,5 ем. јаког пребоја. Овај средњи пребој наслањао се на четири хоризонатне пајанте од "у, см. јачине, које су биле утврђене јаким уздужним гредама спојеним завртњима. При зидању војног пристаништа у Јади био је потребан загат од 440 м. дужине. Сл. 34. показује пресек; он се састоји из два паралелна, 5,65 м. размакнута пребоја, између којих је био један ред шипова тако побијен, да је спољни одељак имао ширину од 2,85 м. Шипови спољнег пребоја били су "'„, см. јаки, а унутарњег пребоја "у, ом. Остале греде имале су таку псту јачину, само су косници били "" у, бм. јаки. Горња ивица спољнег пребоја налазила се у висини ~ 5,65 м., а она унутарњег пребоја у висини + 2,83 мет. Ови редови шипова били су стегнути јаким гвозденим заворњима, а осим тога били су и косим шиповима обезбеђени.