Srpski tehnički list

СТРАНА 48 из НАУКЕ

повољније изједначавање делова који се крећу, и лакше полажење локомотиве.

Врло ву подељена била мњења о вредности сотроцџпа-оистема по брзовозне локомотиве. По мишљењу више инжењера, компликовање коју примеча тога система изазива код више од 9 цилиндра, није оправдано, кад је гориво јефтино. Други инжењери, као Вамату од Рагл5Буоп—Меднеггаппее-железнице, на против држе, да добру страну овога система треба гледати на првом месту у повећању радне снаге локомотиве. Ууебђ и Ктезсој тврде, да су сотроппдабрзовозне локомотиве стабилније, кад се узму 3 или 4 цилиндра.

На разлагања АзрттаП-ова о томе, да је корисно дати тежишту висок положај, примећује УуотзаеЏ, да шине Моћ Еазбегп-железнице подносе притисак на осовину од 206, кад тежиште локомотива високо лежи и кад сама локомотива почива на дужој основици. Што се у опште тиче дејства локомотива на горњи строј, то се нарочито наглашава, да је веома корисно употребљавати обртњаче (Огећзећетеј, је Богле, !ће Богје) цилиндре који изнутра леже и сотроџпда-систем са више цилиндара.

УП. Питање. Брзовозна кола.

Да поднесе извештај по овом питању пало је у део, инжењеру Ратв-у вишем интенданту возног одсека код Гопдоп апа Момћ УУезфегпжелезнице. Неки делегати, нарочито из Русије и Инглиске, изјаснили су се, да је важно и путницима Ш. класе дати могућности, да се ноћу одморе и ставити им на расположење удобности виших класа; по њиховом мишљењу, томе би

се могло одговорити малим трошком. Противно.

овоме мишљењу, други су опет чланови износили, да се тој жељи не може одговорити, а да се услед тога знатно не повећа тежина возова, па дакле и трошкови експлоатовања ; осим тога ово питање стоји у тесној вези са подужним профилом и са оптерећењем и брзином возова. С погледом на назоре известиочеве односно дименсија дужина кола, неки су инжењери покренули питање, да ли нема опасности по воз склопљен поглавито из кбла обичних дименсија, кад се у исти уврсте врло дугачка кола, нарочито при наглом заустављању и приликом каквога несрећног случаја за време вожње. Многи делегати, између осталих Кетђедх од владикавкаске железнице, изјаснили су се, да на њиховим мрежама ово мешање кола није ни у ком погледу штетно. У осталом питање о томе, да ли су боља кола са окретним постољем (УУасеп па Пгећсевје!, уобигев а Ђогле, ђосје саг5), или она са 2 и 3 осовине, остало је нерешено.

и ПРАКСЕ БРОЈ 8 и 4

Кад се почело говорити о конструкционим детаљима кола, приметили су делегати из Русије, Холандије, Савезних Држава и Италије, да точкови са дрвеним плочама, (КАдег па ћојтетпеп, Зећеђеп, гоџез а сепфте еп боја, зућееја лунћ хоодеп сепгез), који су тако јако распрострти у Инглиској, нису дали повољне ресултате на њиховим мрежама; узрок као да лежи у сувоти климе и у томе што кочнице дуже дејствују на успонима; Еј мисли, да поглавито промена између сувоте и влаге рђаво утиче на одржавање дрвених плоча. И питање о томе, да ли су боља интеркомуникациона кола или кола с одељцима (купеимај, изазвало је живљу дебату, која је на послетку довела до једино умеснога, ресултата: да. се оба, система кола. само онда могу поредити, кад су оба типа кола у погледу на тоалету итљд. подједнаки. На исти је начин подробно претресано и питање о осветљавању кола. Искуство и назори о најбољем решењу његовом, веома су различни. Докле су неки делегати били за осветљавање компримованим газом, дотле су други држали да потпуно одговара циљу осветљавање уљем, и—— бар за извесне случајеве — свећом. Електрично осветљавање возова налази се још у стадији покушаја, у томе су се слагали управо сви делегати.

УШ. Питање. Електрична вуча.

О овом савременом питању, пало је у део, да извештај поднесе, инжењеру вуче Амђет!-у од Раг5—1уоп—МеаЊеггаппбе-железнице. Његов је извештај на првом месту имао пред очима да објасни оне узроке, који отежавају примену електричне вуче код главних железница. Код Арумских железница снага се од централне станице преноси на сразмерно кратка одстојања. Кола иду или по једна или само по неколико њих у возу, ито у кратким размацима времена. За главне железнице морали би имати јаку електричну локомотиву, а овај тешки проблем до сада није решен тако, да би практички могао потпуно задовољити. Полажење, заустављање и регулисање брзине захтевају нарочите направе, које се још проучавају.

О различним системима електричне вуче који су, покушаја ради примењивани, давали су поједини делегати ближе занимљиве обавештаје! Сптац! тлавни инжењер вуче на западним Францеским железницама говорио јео покушајима које је Зосте!е Неџтатп. предузело на мрежи тих железница. Прва локомотива средње јачине, узета за те покушаје, показала је да је стабилност њена велика и да је на јаким падовима имала врло слаб отпор; сада се граде две нове, много снажније машине. По том си-

: "! и! а је = ава АД

—__-оов==— =н == чи МО ј__- 4