Srpski tehnički list

до

Број 3 и 4

САВЕТОВАЊА И ЗАКЉУЧЦИ МЕЂУНАРОДНОГА желЕвничког КОНРРЕСА У ЛОНДОПУ

ОТРАНА 51

олакшање рада могу да се употребе машине и различни апарати. У погледу на привредну вредност ове поделе рада, да богме да није могуће одлучно изрећи суд, јер се она управља. по месним приликама, по Физичким, националним па чак и по политичким особинама, по тариФном систему и по преносним погодбама. Ове последње налазе свог израза свуда, у типу и размерима теретних кола, што све заједно има битнога опет утецаја на распоред станица.

У живој дебати, коју су изазвале поједине тачке извештаја, између осталих је Затћаих на основи личнога, богатог искуства, сасвим одсудно побијао сумњу, коју су изрекли неки делегати у погледу примене електрине као моторске снаге за апарате станица за робу; он је изјавио, да електрина куд и камо надмаша водену снагу. У вези са тим стоје саопштења, Аз!ј-ова о употреби електрине као мотора код електричних и сигналних апарата и занимљиви податци Кетђедг-ови о примени, коју је електрична снага нашла на црноморској пристанишној железничкој станици у Новоросијску; у овој се станици годишње истоварује, пречишћа, уноси у стоваришта и товари у лађе не мање од 500 000 до 600 0006 ране просечно; да би се ови послови извршили, инсталисана је једна централна станица са 4 вишефазна динамоса наизменичне струје од 250 ефективних коњских снага и 6 котлова; електрична снага подељена је на површину од 2,5 Кт дужинеи 1,5 Ккп ширине ; ресултати су потпуно задовољавајући, како

погледу повећане брзине рада, тако и у погледу привредном. Управа владикавкаске железнице снабдева сада и своје главне радионице новим машинама »-лдинамосима“ за · пренашање снаге; сада раде аи динамоса, 24 електрична мотора, једна машина од 20 коњских снага и 800 Ке тежине, као и једна машина од !0 коњских снага и 600 Ке тежине. О свима овим саопштењима је, сасвим умесно“ приметио Катаескћетв, да се она односе само на транспорте у маби и на специјалну робу, док се ствар тиче и транспората дењчане робе. Ну у овоме погледу није ни један делегат дао никаквих објашњења.

У веома опширним закључцима секције и Конгреса на првом се месту као најбоље средство за убрзање ранжир-манипулација и манипулација око претоваривања обележава распоред пространих инсталација, које обухватају одговарајући број колосека искључиво за тај циљ и ван главних колосека, као и дугачке рампе за товарење (Уегјадеђићпеп, фиалв, јоаф пе Бјапке), тако да се добије могућност за поделу и спе-

"циалисање дотичних радова према густини саобраћаја. Таквим се постројењима постиже и брже транспортовање саме робе, боље експлоатовање возног материјала а и самим се пругама подиже способност — а то је нарочито истицано а подробније извођено. Да богме да се за те инсталације не могу да поставе никаква правила; оне се морају управљати по месним приликама.

Даље закључци Конгреса препоручују, да се колосеци у станицама за робу тако полажу, да се колико је год могуће може маневрисати са локомотивама; методе за маневрисање појединих кола зависе од броја кола, распореда колосека, прпроде саобраћаја и колскога типа. Постројење сместишта и шупа за робу у станицама за робу, олакшавају службу маневрисања. Као најбољи и најекономнији систем показао се систем помоћу теже — са колосецима за пуштање возова да својом тежином трче (Аја сејејве, уоје еп Ђозве роџг Је ШЛасе раг Ја остане). Кад су колосеци за маневрисање удешени као слепи колосеци (УЗ ЕосКкеејејве, уоте еп си ]-де-зас, деаа вчд), онда је добро дати им нагиб ка одбојницима (РгеЏ ђоск, ћеш ој, ђиПег в=[ор); у Францеској их граде са 9'/, у Инглиској са 6'/ у На послетку се помињу велики напретци, које је нашла примена електрине од последњега Конгреса |у Петрограду) на овамо, и указује се на то, да тој снази предстоји велика будућноот, нарочито с погледом на боље осветљење отаница за робу, које се њоме постиже, а друго што помоћу ње може да се јефтиније, сигурније и брже служе витла, дизала, окретнице па и саме скретнице и сигнали.

Питање ХГ Сигналство. Ово важно питање обухватало је ове тачке:

1. Садање развиће апарата БЛоск- и тбегЈоскте-система,') нарочито са привреднога гледишта; ~ 9. Тунелске сигнале;

з_ Средства, за чување од судара на опасним тачкама брафвовних пруга, за случај, кад воз пређе сигнале, којима се показује, да пруга није слободна;

4. Примену геометријских облика у место равличних боја код сигнала, у циљу спречавања опасности које долазе од нераспознавања боја (КагђепбНпаћен, даЊопзте, сбоње дЧезв сошецг5, сојопг-БИпдапеза) или слабога вида.

Као известиоци фунгирали су: белгијски инжењер Гистет МоПе им шеф сигналске службе на Сопдоп апа Моћ Муезбегп-железници Тћотр-

') Циљ је овом систему затварање од станице до станице,

тако, да скретнични и сигнадни апарати неке станице зависе од скретничних и ситналних апарата суседних стапица.

7

аи и-—=

др ===