Srpski tehnički list

— 108 —

бови обично као продужење самога свода у слојевима приближно управним на правац притиска. ;

Ослонци — рамена свода могу се не само спусти до нивоа највеће воде, већ се у новије време потапају са по 2—83 м. у воду.

„У Америци је недавно извршен један камени мост на некој реци која има знатну разлику између малеи највеће воде, Пошто В. вода траје кратко време, то пут па ни сам мост нису издигли над велику воду, већ су га оставили за 2 м. испод нивоа велике воде те

трести или помаћи ударом воде или клада, док код гвоздених мостова може се десити, а код нас је бивало случајева, да горња конструкција одплива на каквом великсм дрвету, које ју је подигло са лежишта, и зато се код гвоздених конструкција мора оставити 1 – 1,5 м. најмање између нивоа највеће воде и доње ивице конструкције.

Код већих мостова не само конструктивна висина, но и распон свода могу се прилично смањити још и таким распоредом, да попречне капеле пропуштају преко

њеног

она преко њега прелива носећи кладе и пањеве. леђа главног свода знатну количину воде. К.С. Знатна тежина камених мостова не може се по- (Наставиће се) а а У СИМПЛОНСНИ ТУНЕЛ (Свршетак) При изласку из тунела, раденици су чувани од на- | реним спроводником од 4210 метара дужине, који је

зоба, а на расположењу ву им била купатила и тушеви. Нарочита брига вођена је да они своје влажно одело могу заменити сувим; сутра дан, кад су раденици полазили на посао имали су спремљено чисто одело. Онима који су желели могли су добити јестива добре каквоће а по ниску цену, а тако исто и здраве станове.

Диспозиције ван тунела. У непосредној близини улаза сваког тунела, подигнуте су инсталације које су давале покретну снагу за радове око пробијања. Свака, инсталација била је постројена да буде довољна за пробијање једне половине тунела т. ј. 10 километара. Као покретне снаге, са обе страве, олужили су падови воде: са северне,“ река Рона, са јужне река Диверма. Ова постројења постављена су тако, да експлоатацији и довршењу другог тунела ни у чему не сметају.

Северни улаз. — Са стране Брига, а у прво време док се није довршило постројење за употребу воде из Роне, употребљене су три локомобиле са евега 220 коњеких снага. У другом периоду предвиђена је употреба од 2500 коњских снага које су добивене једном деривацијом Роне. Једна устава подигнута је на 4 километра више улаза у тунел. Вода је спровођена у постројења за производњу снаге каналом од 8200 метара дужине, од којега су 228 метара у тунељу, а 8000 метара израђено је у ојачаном бетону. Овај се канал продужује у један затворен слроводник од 1500 метара дужине. Добивен пад имао јо 44,60 т што даје са минималним отицањем од 5 те у секунди, моторну снагу од 2230 коњских снага.

Јужни улаз. — Са стране Изела није било довољно простора да се спољна постројења изврше, јер је долина реке Диверије веома уска. Зато су разне грађевине морале бити поређане на коси брда. Прво су употребљене три локомобиле са 220 коњеких снага, па кад је хидрауличко постројење било готово, онда се узимала моторна снага из реке Диверије, која је давала 2200 коњских снага. |

И овде је подигнута устава на реци Диверији у одстојању од 4 километара. Вода је доведена затво-

имао, између два своја краја, висинску разлику од 160 метара. Са минималном количином воде од 1,001" добијала се снага од 1600 коња. Нри срздњем водостању пак располагало се са 2200 коњских снага. При свем том што је моторна снага била предвиђена у знатној мери, она се показала, бар са стране Брига — недовољаа, јер је тамо требало поставити црпке у једном делу тунела, где је нагиб био у супротном правцу и снажно расхлађивати ваздух на радалиштима. Због недовољне снаге морали су радови са

| те стране бити привремено обустављени, услед чега је

наступило одоцнење у довршењу. Као код Ов. Готхарда

и као код Арлберга, моторна снага недостајала је, и

ако су, у сва три случаја, подигнута хидрауличка постројења куд и камо већа била него што се сматрало да ће у опште бити потребно.

Контролисање осе. Контролисањем осе, које је

| извршено августа 1905. констатовано је отступање у

дужини за 0.70 м. мање, висинска разлика са северне стране 0.087 м. више, а отступање у правцу двеју оса изнело је 0,202 м. Ова последња разлика тако рећи подељена је: јужна оса оступила јо источно за 0,092 м. а северна оса за 0.110 западно. Прелиминаран-тријангулациони рад за одређивање тунелове осе између оба улаза, није показао никаквих особених тешкоћа, Могу се само споменути корекције, које су учињене, да би се исправиле погрешке у читању које потичу због отступања вертикала у односу спрам земљинога п10лупречника. |

Оно отступање потиче од знатније атрикције коју проузрукује непосредно суседство тако знатног бимплонског масива. |

Високе температуре. У погледу висине температуре коју је имала стена у тунелу, није се испунило што су експерти очекивали. Стварне температуре биле су куд и камо више, него што се претпостављало.

На Готхарду показало се, да је геотермичан степен раван 57 метара, на Симплону, где брдо има макси-