Srpski tehnički list

— 338 —

такви догађаји и ко ће за то носити одговорност 2!

Дом Народног Преставништва извесно неће бити осветљен лојаницама па ни петролејским лампама. Према величини грађевине и намени мора имати и одговарајуће осветљење: електрично, све:лећим гасом или ацетилен „м, те и то питање из више узрока и разлога треба расправити пре но што се приступи подизању грађевине. У сваком случају дом Народног Пр:ставништва треба да има сопствене инс алације за осветљење, па ма које врсте оно било. А за сваку врсту осветљења треба имати нарочиге илсталације, за које опет треба имати нарочите просторије. Ако се усвоји електрично осветљење треба инсталисати котлове, генераторе, разводнике и акумулаторе, а све то тражи нарочите просторије, које садањим недовршеним пројектом (тачније речено ембријоном пројекта) нису предвиђене. Гасно и ацетиленско осветљење опет траже просторије за своје генераторе, те ће се све ово морати накнадно преправљати у темељима, да се јо : више разлабаве и омогуће прскање грађевине, а да о вредноти и цени накнадних радова не говоримо. Или ће се, може бити, уз величанствени дом Народног Преставништва прилепити каква страћара за смештај каквих било инсталација, а поред главног кубета, ради украса његова и ради оригиналности можда ће се издизати димњак централнога грејања.

Давањем у израду самих темеља и без потпунога пројекта и сувише се ризикује.

Један ће грађевинар израдити темеље а другоме може пасти у део да ради оно изнад темеља, а извесно и да темеље преправља; ако грађевина почне пуцати и попуштати, који ће грађевинар носити одговорност» Онај што је радио темеље отресаће се и рећи горе није како треба, а онај што је радио изнад сокла тврдиће да темељи не ваљају.

Упоредо са овим намећу се одмах још два питања. Прво је, сме ли се грађевинару темеља вратити кауција пре но што буде довршена цела грађевина и докле он треба да буде у обавези» А друго је питање, да ли се један солидан грађевинар сме прилити да подиже тако велику и са таквим оптерећењима грађевину, као што је дом Народног Преставништва, на темељима које није сам радио и за које не зна како су израђени»

Овде може врло лако наступити случај, да се ни један солидан предузимач не прими, да на туђим темељима подиже овако огромну грађевину, те онда предузимач који је саградио темеље постаје неопходан. Користећи

се тиме, што је таквим радом држава сабијена у ћор сокак, он диктује цене појединих радова и разуме се да му је свака цена скупља 31 10, 20 па и о0%, но када би се радило правилно и како треб:, а то је, да се изради потпун пројекат и цела грађевина уступи у израду.

Опет морамо да се запитамо, зар је у Министарству Грађевина заборављено, како је Грађевинарска Задруга диктовала Министарству Војном цене за грађење Војне Академије, пошто је раније била израдила темеље за исту зграду, па после нико није хтео примити се даљег грађења на туђим темељима.

Подизање самих темељ. пре но што је израђен потпун пројекат наш је специјалитет и поред свега искуства, које смо стекли на разним грађевинама, ипак се попло и овај пут том вратоломном стазом.

Поред већ поменутих искустава на зградама: државне болнице на Врачару, 1 београдске гимназије и Војне Академије морамо навести још и пожаревачко окр. начелство, где су за време рада мењзни темељи — а то ће бити и код дома Народног Преставништва —- плаћено је предузимачу на име вишка и по судској пресуди око 280.000 динара. Шта ли тек овде може битир

Не смемо пропустити јо: један пример. У своје време ваљало је додворити се некоме, згодно је и рентабилно било саградити дворац у Такову. И та грађевина отпочета је без утврђенога и израђенога пројекта, па шта је саграђеног Наказа! Министар и Министарство Грађевина треба да потраже аутора тога дела и његове помагаче, па да упореде са данашњим радом око подизања дома Народног Преставништва и оних монументалних грађевина, које ће се можда у скоро почети да подижу. .

Најзад да поменемо и то, да ће предузимач, који се прими да изради темеље, у цену овога посла рачунати алат, скеле и остале реквизите, који не могу послужити и другоме предузимачу, јер ће их он одвојено рачунати и наплатити. Само на томе држава мора изгубити 20000—980 000 динар.

Кидајте док је раније !

Ако се ова лицитација и одржи, Министар Грађевина не треба да је одобри. Предузимачу треба одмах вратити кауцију и лицитацију одложити до пролећа.

Пројектанту треба наредити, да пројекат потпуно разради, да њиме обухвати и грејање и осветљење и све до најмањих ситница, па тек онда целокупну грађевину уступити у израду. ЖШе треба заборавити ни детаље.

та