Srpski tehnički list
— 410 —
Парне мапине, двоцилиндарне (Сотроипа -— Тепдетзузјет) са двоструком експанзијом постројене су у ред и у непосредној су вези та плунџером (клипом) двогубо-дејствујућих црпки. Парне машине имају крмило са вентилима, систем Кисћепђескег, са ручним регулисањем броја обртаја. Вредно је поменути, да су код ових машина крмило и регулатор тако удешени, да се машина аутоматски зауставља, кад број обртаја пређе одређену границу, а то је у случају прскања главне водоспроводне цеви Двогубо — дејствујуће црпке непосредно су везане са клипњачама парних машина и праве 41,5—62 обртаја у минути Према одговарајућем броју обртаја црпке потискују 64.8—97 литара воде у секунди на тоталну висину од 91.53109 м. Вентили за сисање и потискивање су од бронзе у виду концентричних прстенова међусобно повезани. Прихватна црпка је двоцилиндарна (Рилех-Оатртрштре) са двоструком експанзијом и подиже 70—100 литара воде за секунду на висину до 14,5 м. из скупљајућет бунара у рисларе (каце са коксом) и филтре.
Са новим и старим котловима, парним машинама и црпкама водоводна је централа сада у стању, да шаље у Београд дневно до 14000183 воде и да увек има врло јаку резерву и у котловима и у машинама.
Други већи посао од до сада изведеног про вирења јесте водоводни спровод од во. доводне централе па до резервоара више Тркалишта. Овај спровод дугачк је 11.300 м. а изведен је од гвоздених ливених цеви од 450 пречника. Цеви су са муфовима, израђене по немачким нормалијама, а набављен: су из Француске од фирме: зЗос:еЊе апопуте 4е5 Паша-поштеаих Копдепез де Рот-а | Мошз5оп. Овом приликом нека је допуштено напоменути, да су цеви за овај спровод коштале <52.023 дин.. а царина за исте цеви изнела је око 450.000 дин! Ово најбоље показује како наша држава правилно схвата културно подизање своје престонице и колико се стара о здрављу њених становника! — Свака од фирме испо-
ручена цев испитана је у општинској механичкој радионици на хидрауличној преси под притиском од 20. атм. Оне цеви, које су по утврђеним прописима издржале горњи притисак примљене су као добре и полагане су у ров Минимална дубина на коју су цеви полагане износи 2.830 м. од терена па до дна рова. Муфови су зиливани чистим, меканим оловом; а по извршеном, прописном заптивању пробане су поново цеви у рову под ладним притиском од просечно 15 атм. На овом спроводу изведен је један значајнији објект код топчидерске реке, а то је аквадукт од 8.5 м. распона, израђен од гвоздених угаоника у виду паралелног моста. Пошто кроз шупљину моста пролазе челичне цеви, то је цела конструкција ради штићења цеви од темпезатурних утицаја, испуњена бетоном од 15-– 20 м. дебљине Горња површина моста служи за пешачки саобраћај, а цеви су изнутра тако положене, да се над њима може у свако доба извршити ревизија. Сва гвоздена конструкција израђена је у општинској мех. радионици Са новим и старим спроводом (ЗОО пречника) моћи ће се сада спроводити 14.000т• воде са најекономичнијом брзином од 0'60м.
У току ове године извршени су јоши други технички радови који су мањег значаја, као: оправка натега, којима се претаче вода из појединих бунара у скупљајући резервоар; про :ирена је градска водоводна мрежа у дужини од 15000т; постројен је „Дизел“ мотор за кретање динамо-машине, која осветљује водоводну централу: набављен је и намештен апарат за пречишћавање воде, којом се напајају парни КОТЛОВИ ита.
Са горе изведеним радовима водовод београдски доведен је у могућност да даје Београду онолико воде, колико праве потребе београдског становништва захтевају; а са другим делом проширења, које ће се идуће године извести биће водовод у могугности да даје воду и свима индустриским предузећима.
Д.
У прилог траси прено Обрадове столице.)
Ништа не може човека боље да убеди о нечему но пример из живота. Зато ћу нашим читаоцима да из
У чланку „Честобродичка“ траса у прошлм броју_
изостао је један пасус. После речи: у бироу АјФеловом треба да дође: Али наша држава од свега тога није имала штете. Преправку је извртио фабрикат о свом трошку.
несем два примера један са железнице у Мађарској Кашава-Михољ (Северо-источна мађарска железница) и други из Сицилије, где су земљишта прилично слична земљишту на нашој сад већ како чујемо напуштеној траси Света Петка — Живков поток — Столица.
На прузи Кашава Михаљ грађен је усек у земљишту састављеном из мрке глине, уме и сивог до