Srpski tehnički list

За ши

не расту у правој сразмери. јер при железничком транспорту удешеним по периодама — редовни возови у одређена времена — знатну улогу имају општи трошкови (без трошкова вуче и возног особља). Ови се трошкови при већим даљинама транспорта распо-

ређују на већи број километара и зато по километру износе мање. Даље, што се транспорт врши на већу

даљину празна кола или полупразна прелазе мањи пут; дакле, боље се користимо са возним прибором. Локомотиве рационалније врше вучу, што им је на већу даљину равномернији товар.

Најзад чисто трговачко гледиште и у железничком предузећу препоручује, да је боље да се приход повећа већим и интензивнијим радом, наплаћујући за поједине радове мању цену.

Трговци који раде са великим прометан дају

робу јевтиније, па зато имају ипак већу добит.

У том се погледу слажу интереси железничког предузећа са народно — економним интересима.

Свака роба може да поднесе само онолики транспорт, колика је разлика у цени производње и потрошње, Та' разлика је по правилу у толико већа у колико је трг потрошње удаљенаји од трга производње. За то, да би могла роба довпети на даљни трг, треба тарифу тако удесити, да трговци имају |интереса да робу носе што даље, те да добију већу добит. А ово може бити само тако, ако се на све већим даљинама учини све већи попуст у цени транспорта.

Овај ред мисли руководио је реформаторе железвичких тарифа, да смишљају и уводе у примену:

Диференцијалне тарифе, Њих има у главноме три врсте и ако би их могло имати безбројно :

а Обична диференцијална тарифа код које се основна километарска цена смањује степенасто са даљином.

6) Белгиска диференцијална тарифа код које то смањење километарске цене бива поступно измећу извесних граница.

7) Тарифа по зонама. Код ове није основа за рачунање цене километар, но неколико километара и за.

разне даљине узима се различан број километара за основу рачунања.

«) Диференцијалке тарифе, код који је основна цена по тони и километру у толико мања, у колико је већа даљина транспорта. Ако би ово опадање цене било поступно, онда би било врло тешко срачунавање, а кад је ово опадање на махове, онда се опет јављају тешкоће на местима, где једна цена престаје а друга почиње вредети.

Замислимо да се цена транспорта мења од 100 на 100 километра и да се за првих 100 километара наплаћује сем основне манипулацијоне таксе још по 5 пара по километру и тони, а кад роба. има да се транспортује преко 100 км. далеко, пара по тони и километру. Цена транспорта на даљину 100 км. била би 100.5 == 500 пара, а за 105,3 километара опет 105,3.4,75 = 500 пара. А ако би се на граници транспорта, за 100 км. применила јевтинија тарифа, онда би транспорт на 99 км. био скупљи на на 100 км. Код ове врсте тарифе помаже се на тај начин, што се испред 100 км на извесну дужину изједначи цена или иза 100 км. У првом ће случају бити стална цена за транспорт на делу пруге од 95 км. до 100 км, јер је 95.5 == 4,75 аи 100.4,75 == 4,75 пара. У другом случају ће се једнака цена наплаћивати на делу пруге од 100 км. до 105,3, јер је 100.5 = 500 пара, а 105,3.475 = 500, пара

Слично би се поступило и за даљине између 200

и 300 км. и тако редом. (заставиће се)

онда још по 4,75

| Вести.

Личне вегети

Указом Њ. В. Краља од 9. јануара ове год, постављен је за инжењера друге класе у управи за грађење железница г. Ранислав Аврамовић инжењер исте класе Министарства Грађевина.

Пет зиданих пропуста саградиће се ове тг. на окр. путу Петровац — Крепољин — «Кагубица, по пројекту окр. инжењера г. Влад. Гавриловића.

Предрачунека је сума 4805,45 дин.

Шет зидани пропуста на путу Петровац Горњак —- Жагубица, саградиће се ове год. по пројекту окр. инжењера г. Влад: Гавриловића.

Предрачунска је сума 4358, 95. дин, ~

Разбијање стена ради проширења окр. пута Зајечар—-Кагубица, испод села Гамзиграда, извршиће се ове год. по пројекту вамоуправног инжењера ". Ст.

Бурмазовића. Предрачунска је сума 5404,81 дин.

Разбијање стена на окр. путу ИвањицаРашка на делу од В. Ливаде ка Ивањици, извршиће се ове год. по пројекту окр. инжењера г. Ов. Теодовијевића. Предрачунска је сума 5692,51 дин.

Набавка 342м% камена и набацај у ножицу осигурања Ибра код Краљева извршиће се ове год по предрачуну окр. инжењера г. М. Протића

Предрачунска је сума 2952,—— дин.

Реконструкција пропуста преко Чибутковачког потока на држ. путу Краљево—Рашка извршиће св ове год. по пројекту окр. инжењера г. М. Протића.

Предрачунска је сума 8571,44 дин.

Игправка.

У прошломе броју листа, у чланку „Нешто о. грађењу сеоских школа“ поред осталог грешком штампара одштампан је погрешан потпие арх. Бранко Тамачевића треба да стоји арх. Бранко Таназевић, што ее овим исправља.

=—===———_——_——_——————————_——_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_ооо_оооо___.__ Власник за Удружење Срп. Инжењера и Архитекта Нестор Манојловић, начелник Минист. Финансија у пен. Одгтоворни уредник: Драгољуб Мирковић инжењер, управник београдског водовода, Авалска ул. бр. 18.

Штампарија К. Грегорића и Друга— Београд. Узун-Миркова 4.

з РМ +

ко ј з па пина - ___-нињ-. 7 саћа