Srpski tehnički list

— 107 –

искључиво једном иртачу, који ма да одлично уме да изврши послове, за које му се далу потребна упуства ипак нема довољно претходних знања из нацртне геометрије, инжењерсхих и грађевинских конструкција, те се у детаљним плановима и предмерима, које је г. Нинковић потписивао без довољно ревизије, може често наћи и грубих грешака. Тако се нпр. да разумети, да су у предмер за четврту деоницу унети и сви канали од цеви у изохипсама паралелним улицама на дунавској падини између Југовића и Душанове ул. који су опет према утврђеном распореду ушли у пројекат и предмер за МЛ деоницу, те се морало са предузимачем ТУ деонице ступати у накнадну погодбу, да општина не би морала по услсвима предузимачу повећавати цене, а то ће се морати радити и код МГ деонице, ако иста буде одобрена.

Наше је мишљење увек било да стручна техничка ревизија пројеката и предмера, па ма она долазила од техничара који мање посвећен у послове извесне врсте него сам пројектант, може бити само сд користи га посао и с тога држимо, да је и детаљџе планове за канализацију требало подвргнути бар ревизији самих инжењера у Одсеку, кад је гећ како изгледа, Министарство Грађевина одобравањем лицитација оставило општини слободне руке при изради спецејалних планова за изврпење. Да је те ревизије било, уверени смо, да и поред свих личних расположења или нерасположења у појединим групама одборничким, не би могло доћи до тога, да исти Одбор општински у року од три месеца доноси две противне одлуке: једном продужује уговор са пефом Одсска за канализацију за три године а другом поништава прву одлуку, чиме је у послове на канализацији свакојако морала бити унета моментална забуна и застој, те непристрастан човек не може још доћи до поуздгног закључка, да ли је одласком г. Нинковића из Одсека за канализацију учињено Опи тини, бар за извесно време, више штете или користи |

Први предмери за лицитације били су и сувише генерални — канали су плаћани по дужном метру, за све радове укупно. Мислило се јамачно да се тиме надзорним органима учини олакшица при обрачунима, али се постигао баш супротан успех. Услед измењених дужина канала, дубина ит.д. било је веома тешко обрачунавати предузимачима вишкове или мањкове радова, јер је нпр. предвиђано да се вишак копања земље плаћа

по сваком десиметру веће дубине него што је у плану назначено, али као пто рекосмо, нису мењате само дубине, већ и оса и дужина канала, и много би лакше било да је плаћање за сваку врсту радова било по једнничним ценама и уобичајеним мерама, што је за неке врсте радова при допнијим лицитацијама и полрављено. Навепћемо један карактеристичан пример да покажемо колико су неподесно израђивани предмери за лицитације. У уговору за израду главе једног испуста предвиђа се нпр. „да 2Ље се коса крила плаћати по квадратном метру хоризонталне пројекције. изидане површине“ и онда што је најлепше после лицитације и закљученог уговора тај се пројекат мења, место косих крила узимају се паралелна са кеглама, хоризонтална пројекција изидане површине крила редукује се новим пројектом на половину, али се кубатура повећава, те настаје питање на који начин да се сад изврши обрачун са предузимачем 2

Услови за извршење како општи такои посебни и одредбе уговора имају такође многих мана и недостатака. Циљ ових чланака: да се читаоцима пружи што прегледнија слика о досадањим радовима на канализацији и простор нашега Листа не допуштају нам, да на овом месту улазимо у детаљније претресање тих услова, само ћемо се задржати на неким карактерним одредбама и особинама.

Посматрани са гледишта предузиача услови су, може се рећи, и сувише либерални. Ми смо вазда стајали на гледишту да у важнијим стварима послодавац и предузимач треба да стоје приближно на равној нози, а не да предузимачи буду тако рећи остављени на милост и немилост послодавцу, као што је нпр. случај са условима наше Железничке Дирекције, у којима су за послодавца задржата сва права а предузимачу остављене само дужности. Али смо исто тако противно нејасним или недовољно прецизираним условима, који дају предузимачима мегућност да изигравају сваку наредбу надзорнгх органа, која не би сасвим билау складу са њиховим материјалним интересима. За напредовање послова морају услови бити такви, да вазда постоји сагласност у тумачењу истих од стране послодавца и предузимача, али се у питањима, која се нксу могла предвидети, мора оставити да пресудну реч имају прописи савремене технике и надзорни органи.

Једна од поменутих растегљивих и штетних одредба у условима даје нпр. предузимачу могућност, да скине са себе одговор-