Srpski tehnički list

— 150 —

ли с погледом на грађење, дали своје мишљење, и у колико ја знам ми смо у томе мишљењу били прецизни. Ми смо казали: Траса Ирачекова, онаква кака је данас изведена, гора је од трасе Косте Живковића. Ја при томе и сада остајем. — Ако се она измени, ако будг имала бољих успона, мањих падова, ако се кривине убпаже, а при томе и у погледу грађења и саобраћаја буде повољнија од трасе Живковићеве онда ћу ја рећи: Ја сам погрешио према овој данашњој траси; али према првој нисам погрешио. ја и сада тврдим да нисам погрешио и да бих ја пре пошао трасом Косте Живковића него Ирачековом. Наше је мишљење било сасвим прециозно и јасно. У комисији није било сумње. У комисији било је нас седам: Одвојио је мишљење Ирачек као заинтересована страна. Одвојио,се и Коста Живковић за то што је и он имао своју трасу; али су сви остали чланови били сложни да је траса Живковићева повољнија од Ирачекове. Ми т, примамо на себе И да се десио малер ја бих са пуно права рекао: погрешио сам.

Ви сте чули да г. Шевић рече да би тада било 10 пута горе. ја и он не можемо се сложити. О томе бисмо могли развијати читава предавања и може бити да бих га ја убедио. Али овако један другога не можемо убедити. За то сам ја и рекао да о трасама не треба говорити. Не треба да истражујемо чија је траса боља. Ми имамо пред собом овакво стање ствари: Ондашњи министар грађевина имао је да бира од две трасе бољу и да је то учинио он би био потпуно заклоњен и ми чланови комисије носили бисмо пуну одговорвост, ако би министар извргио оно што ми тражимо, а то је само сондирање. Међу тим ви сте чули да је Јоца Станковић поменуо, да је некаква друга комисија исправила трасу.

Председник — То је учињено по предлогу једне претходне комисије. Вел. Вуловић — Није! Једини човек који је

то рекао био је Велислав Вуловић а он зна шта је.

рекао, да би требало пробати трасу која би ие развијала десном страном УЧгстобродице тако да се преко Свете Петке спушта угарску падину.

Председник — То се налази у извешћу прве комисије чији сте члан ви били. Вел. Вуловић — јесте али то није ово. То

је био предлог, који није био пробан који је такође био из путујућег фијакера. Мени се учинило да би се могла раззијати траса том страном, а да либисеи развила ја нисам могао да гарантујем, -— тако ми се само учинило. Карта ђенералшгабна дапа ми је мишљење да би то могло бити. Било је мишљења и да се иде долином Грзе и да се пређе пргко Столица зупчастом железзицом с једне и с друге стране.

Хтео сам ово да кажем: да је министар имао да бита од те две траса једну. Међу тим после је испала трећа траса Ко је за то кризац ако гг имаг

Сима Шевић — Сви сте криви, све три комисије. Вел, Вуловић — Крив је онај; који је тамо радио и није смео ништа да каже, а то је г. Шевић. један члан. комисије Миливој) Јосимовић и други члан Свет Поповић који је обилазио све те терене, њих двојица ишли су код министра и казали му: не ваља ни једна ни друга траса. Онај који је потписао извештај комисије, Миливој Јосимовић, или није знао шта је први пут говорио или није знао други пут шта је радио. Он је натерао министра да иде том трасом. Ако има крлвца то је г. Јосимовић,

(Чије се. он је то платио)

Тако се не плаћа. Цех се не плаћа тиме што је чове« отишао у пензију, јер се после из пензије враћа као политички мученик.

Дакле молим вас, господо, та је траса одмах преломњена преко колена у место да се два пут мери и 3-ћи пут сече. ја, господо, знам, да су пројекти тих траса по овлашћењу дотич. министра решавани за један сат, за један се«унд; и док се у министарству грађевина тражи да Грађевински Савет решава о грађевинама, које прглазе вредност од 10.000 дин, дотле се планови у дирекцији прегледају за јадан сат. По моме наођењу од мизистра се нетражи да буде стручњак, он може бити и филозоф им друго шт», али од министра се тражи ла он има широке погледе и да нађе људе, који ће тим пословима руководити. Оваки је могао увидети, и ко није инжењер, да је та постављена траса имала доста мана и недостатака. Пробијен је јадан пут, који стоји у висини трасе, па је после напуштен. Ту се можемо запитати: „ко може други бити крив за ово него г. Јосимовић као референт министров и сам министар. Г. Станковић каже, да сг изберу три инжењера, који ће проштудирати ту трасу, међу тим он није за осам месеци ништа предузимао у том погледу. Г. Пашић је казао да Влада и не решава о траси него инжење. ри. Па молим вас, господо, да вам укажем на неслагање Пашићевог говора: Комисија је казала да траса не иде поред Бољевца на Луково, него да иде долином Тимока, а Г. министар је казао да траса иде од Бољевца на Луково. Ја не знам да ли је то решавала влада или инжењери, али уређгно је онако како је се хтело. Ми ћемо имати и теже послове од овога, и послове где ћемо потрошити и више; али то ништа не см=та да те послова свршимо.

ја хоћу да кажем то, да је влада решила како је хтела. Кад су политички разлози захтевали да. се иде ча Бољевац, она је инжењерс«е разлоге одба“ цила и узела само попитичке разлоге.

Председник Г. Министар је казао, и ми морамо веров:ти њему јер је то човек који заслужује свачије поверање, да није влада хтела да траса иде

преко Лукова, већ он лично и да је он сматрао себе

ту као компетентног. ја мислим да ми, који познајемо Г. Станковића смемо веровати његовој речи.

Велислав Вуловић — фФала вам на томе

| објашњењу. И ако нисам машински инжењер ја могу

=>