Srpski tehnički list
— 210 —
1.) Од постаје „Столице“ на коги 579 ш. траса је обележена на страни Пониквичког вр'а до Гарског потока у теренском паду 14 "/о, и 20", а одатле до постаје „Стража“ у приближно нешкодљивим успонима од 2,6% оф до 3,6%/, ·
Терен је на првих 1075. т. лак и незнатним радовима; на следећи 1600 м. траса просеца «стеновит терен кречњака са вртачама, на коме су „радови знатнији као и прелаз Гарског потока висине 10 м.
Излазећи из постаје ,„Страже“ траса се развија на левој страни Калафата према селу Кривом Виру на дужини од 3000 м. по равном и добром земљишту, коме је подлога трошна стена –- бигар са незнатним радовима све до двокраке јаруге Бурдеља, где су на дружини од 500 м, само знатнији земљани радови и два дужа покривена пропуста отвора 0,60 м, под наси-
повољан са
пима висине око !!. м.
Одавде траса је положена даље низ леву страну Калафата на дужини од 4000 м. по нешто стрмнијем земљишту терцијера на коме су на два — три места незнатне дужине примећени знаци клизавог земљишта —- влажан терен — но које се не може сматрати, као рђаво, јер се незнатним радовима може лако осушитии осигурати.
На овом делу а до пројектоване станице Криви Вир, траса се налази тако рећи у терену са магим
земљаним радовима. Станица Криви Вир — као и постаје Вешало, Столице и Стража положена је по: вољно поред самог друма Параћин — Зајечар према
захтевима за сваки саобраћај.
Између станица „Стража, и „Криви Вир“ траса је положена у поду од 27'. са отпорима местимично само 28"/
Од станице „Криви Вир“ до моста преко Суваје, где се обе трасе могу спојити, терен је на дужини 1300 м. потпуно раван и за трасу повољан.
2) Од постаје „Вешало“ ка Клачевици терен је на дужини од 3400 м. потпуно добар и погодан за трасу са не валиким радовима, изузимајући објекат преко М. Клачевице (Станојчине падине) који је предвиђен у облику вијадукта са три засведена отвора од 10 м.и висине 20 м.
Од М. Клачевице до рачвања обеју траса терен је за ову трасу истина делом стеновит — кречњак али лак и добар на дужини око 1000 м.
Да би комисија била у стању, да по наредби Господина министара изнесе добро и рђаве стране једне и друге трасе, потребно је, да се овим излагањима дода ма и најкраћи опис терена и трасе Вешало Столице, Овај део трасе дужине 7. Кт пресеца терен највећим делом формације црвеног пешчара. Комисија ће овде навести само знатније радове на овоме делу трасе.
Од постаје „Вешало“ на коти 445,40 м. од Км. 23 + 400 пројекта развија се на левој страни М. Че-
стобродице са стрмим косинама пресецајући Пепељарски поток насипом око 18,7. м. високим, Самањачки поток вијадуктом високим 27,4. м са три засведена створа од 10. м; четири јаруге са насипама висине између 11 и 16 м. По овоме траса на Км. 27 + 127 прелази М. Честобродицу часипом висосим 22.6. м. на десну страну и пробија Лубодерску косу јецним тунелом од 80. м. дужине, затим на Км. 28 + 320 прелази Мијајлов поток вијадуктом дугачким 50.м. а висине око 31.М, и ово је највећи рад на овоме делу трасе.
На овом делу трасе од Вешапа до Отолица успони су повољнији, око 20"/, но на делу Д Мутница — Вешало, где су успони у кривинама К = 100 230 о
дакле са отпорима „ах 280/,,.
Према свему досадашњем комгсија је дошла до ових главних кграктерних црта обеју траса:
1.) Траса преко „Столица« има меродаванз успон 269 ф; траса преко Обрадове Столице има, према подацима добивеним од г. Јирачека, меродаван успон 309 ог
2.) Траса преко Отолица прелази вододелницу између Мораве и Тимока на најнижем месту отворено без икаквих радова; траса преко Обрацове Столице пробија вододелницу са дугачким тунелом дужине са 1500. м.
3. Траса преко Столица провлачи се већином поред и у близини друма Параћин Зајечар; траса преко Обрадове Отопице, од рачвања до спајања између Кривог Вира и Лукова пролази пусте пределе. далеко од свију насељених места и саобраћајних праваца.
4.) Траса преко Столица пролази 7 Км. тешког те. рена формгције црвеног пешчара са знатним и вегиким радовима. На траси преко Обрадове Столице имао би се саградити брдо прожмано многим и дубоким вртачама, те би и грађење било са великим тешкоћама скопчано; тунел би морао бити обложен а на по неким местима можда јаким
врло дугачак тунел клоз
профипима зидовима.
Поред овога траса преко Обрадове Столице пресеца такође терен формације црвеног пешчара у М, Суваји на дужини од преко 3 км. са знатнијим радовима, а по утоку М. СОуваје траса би имала само ве: штачке радове у стени местимично са знатним потпорним осигурањима.
5, На траси Столица, Клачевице до састава код моста на Суваји испод Кривог Вира, положене су згодно и за саобраћај неизбежне постаје: Вешало, Столице, Стража и Криви Вир. На траси преко Обрадове Столиц> има само две станице Клачевица и Криви Вир у одстојању са 19900 Кта. где максимални успони достижу са отпорима 30% те би вршење јачег саобраћаја у случају мобилизације или рата било немогуће, и
преке од рачвања код
6, Дужсна обеју траса разликује се само за са =(0—-600 м. и то траса преко Обрадове Столице била
| би краћа,