Srpski tehnički list

— 321 —

ПЛицитације за пругу Пожаревац Петровац. У грађењу пожаревачких окружних железница наступио је приличан застој, За последња три месеца одржане су три лицитације за грађење пруге Пожаргвац—Петровац и све су остале бгз успеха. На првој почет«ом јуна месеца није се офзрата. Друга лицатација није била одобрена што је најнижи понуђач захтевао неке измене у условима,

лицитацији, одржаној

јавио довољан број

тражећи извесне повластице за презоз материјала на железничкој прузи Дубравица Пожаревац, остали пак оферти били су скупљи од предразунске суме. За неуспех и треће лицитације одржане 17-ог августа тек. год. изгледа да је највише одговоран сам окружни одбор округа пожаревачког што је при расписивању треће лицитације унео у у: слове једну нову тачку, да ће предузимачи за превоз материјала на прузи Дубравица—Пожаревац имати да плаћ-ју све оне дажбине које "наша Железничка Дирекција наплаћује на пругама уског колосека. Ово је већ била погрешка. ;: Опште је позната ствар да се при грађењу нових железница предузамачима дају у: век извесне повластице за транспорт на већ постоје ћим железницама, тако ради и наша Железничка Дирекција и ти транспортни трошкови могу знатно утицати на коштање пруге. Ово важи особито код нас у Србији где су нпр, манипулационе таксе, нарочито за кратка одстојања, несразмерно велике према самом фактичном коштању транспорта те још и данас наше рабаџије у многим случајевима с успехом конкуришу државној железници |

Желећи да похаже известан већи приход на пруз' Дубравица — Пожаревац, окружни одбор треба у напред да зна да ће у толико скупље морати пгатити грађење осталих пруга и онда ствар излази на просто пресипање из једног џепа у други.

Баш што се тиче вац— Петровац нама је врло великом обазривошћу и да се при анагиза цена

предрачуна за пругу Пожарепознато да је исти рађен са

нарочито рачунало на концесије за подвоз материјала.

Анализа цена вршена је врло брижљиво да би се округу показало шта може железница фактички при извођењу коштати. У они десет процената, који су

стављани као зарада предузимачева подразумевате су

увек и све оне штете, које предузимачи при овако

великим радовима неминовно морају имати, долазе од растурања материјала, штетног дејства атмосферилија, евентуалних поплава ит, д. на радове

које се извршују, или који су већ извршени.

а које

Према свемј овом, чим је Ок ружни Одбор за трећу лицитацију узео у услова једну нову одредбу тре: бао је одмах извршити и ревизију предрачуна који ни-

је рађен олако као што се раде многи наши предра-

чуни за окружне послове, остављајући предузимачима да се надмећу ко ће више попустити од фиктивне пре драчунске суме. Међутим како су на трећој лицитацији сви оферти, као што је природно, испали већи од предрачунске суме одбор је расписао нову лицитацију и као што смо дознали, с приватне стране, донво начелну одлуку да посао не уступи све дотле док не добије понуду мању од предрачунске цене,

Ми сумњамо да ћа округ видети какву корист од озакве једче одлуке. јер на првом месту ово непрестано расписивање и поништавањз лицитација може учинити да се озбиљнији предузимачи одбију од посла, пошто је састављање офграта, полагање кауције и учествовање на лицитацији скопчано са великим трошковима а с друге стране и само одлага његрађења

' железница доноси округу неминовно штете, које могу

бити знатно веће од оних 20 или 30000 хиљада динара што их осруг можг привидно уштедити при нак: Ппаћање интеркаларног интереса на дуже време, доцније предавање пругг саобрађају и штете које скруг услед тога може имати кад се тачно срачунају премашиће у сваком случају горе наведену суму.

надним лицитацијама.

Истина окружни одбор мисли да ће те штете моћи да избегне тиме што ће рок за грађење пруге ЈРожаревац — Петровац смањити на годину дана, место осамкајест месеци колико је раније предвиђено. Али сваки озбиљнији техничар који зна је грађење железница, данас је уверен да се једна пруга од 36

шта

км. дужине неможе а и нетреба да доврши за годину дана. јер баш да се уложи највећи напор и сви радови доврше у томе року ипак таква пруга не би за саобраћај значила ништа и не би се могла предати употреби док се насипи не консолидују а за то се тра-

жи извесно време.

Мисао о могућности брзог грађења желез зица могли су чак и у Народној Окупштини да заступају извесни наивни парламентарци по чијим је уверавањима Скупштина унела и у један закон одредбу да наше нове државне железницз имају бити потпуно довршене у року од шве године, међутим данас кала је тај рок скоро истекао ми видимо да нове железнице једва ако су у пола готове.

У осталом окружни одбор не мора ићи далеко да би се уверио да су наша тврђења тачна. Једна сразмерно лака и крат«а пруга као што је Дубравица Пожаревац није могла бити довршена у року од године дана и ако се то желео према закљученом уговору, и ако је то чак тражио и закон о концесији за пожаре -

вачке окружне железнице.

На' завршетсу ово неколико редака ми имамо само да изразимо жељу да окружни одбор округа пожаревачког одбацујући на страну све ситне разлоге

што пре и правилније приведе крају питање о грађе-